Start van hoofdcontent

Stad

nl

Heijmans hoopt dat Zuidasdok doorgaat, maar wil geen extra kosten ophoesten

22 augustus 2019, 08.18 uur · Aangepast 22 augustus 2019, 10.40 uur

Terwijl er nog volop wordt gediscussieerd over de toekomst van het megaproject Zuidasdok, geeft de bestuursvoorzitter van bouwbedrijf Heijmans alvast aan dat hij niet bereid is om extra kosten voor zijn rekening te nemen.

Heijmans is onderdeel van de bouwcombinatie Zuidplus, die het enorme project uitvoert. Bestuursvoorzitter Ton Hillen hoopt weliswaar dat het project gewoon doorgaat, maar hij is bang dat de risico's daarvan te veel bij de bouwers worden neergelegd. Dat vertelde hij tijdens een presentatie, zo meldt Trouw. Het project Zuidasdok zorgt voor het ondertunnelen van A10-Zuid en het uitbreiden van het spoor rond station Zuid.

Nut en noodzaak
Omdat er al veel vertraging is ontstaan, is het de vraag of het project überhaupt nog wel doorgaat. Zeker omdat het budget al ruimschoots is overschreden, wil de verantwoordelijke minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) eerst onderzoek doen naar de 'nut en noodzaak' van het plan. 

Lees ook: Nog meer vertraging bij miljardenproject Zuidasdok

Daarbij wordt er in elk geval bekeken of er versoberingen doorgevoerd kunnen worden. Pas in 2020 komt hier duidelijkheid over, maar bouwcombinatie Zuidplus trok eind juni al honderden werknemers terug. Zij zouden hun werk toch nog niet kunnen uitvoeren, omdat er nog te veel onzekerheid over bestaat. 

Conflict
Ook zou er sprake zijn van een conflict, maar dat werd door een woordvoerder van het project ontkend. 'Je bent het niet altijd met elkaar eens tijdens zo'n langlopend en groot project, dat is logisch', vertelde ze aan AT5. 'Ik zou dan ook niet spreken van een conflict, we zijn nog steeds met elkaar in gesprek.'

Lees ook: Honderden werknemers weggehaald bij megaproject Zuidasdok

Wel werd later bekend dat er een bemiddelaar is aangetrokken. Professor Hertogh van TU Delft kreeg de taak om de ontmoetingen tussen de opdrachtgevers (Rijkswaterstaat, gemeente en provincie) en Zuidplus te leiden.

200 mensen
Inmiddels werken er nog 200 mensen aan het project, aldus Hillen. Ze passen eerder ingediende plannen aan of doen voorbereidend werk voor de verbouwing van het NS-station. Het bedrijf zou nog geen financiële schade hebben opgelopen door de onenigheid over het project. Voor het werk dat wordt uitgevoerd, is volgens Hillen tot nu toe gewoon betaald.