Start van hoofdcontent

Achtergrond

nl

AT5 turft: 36% van de snorscooters houdt zich niet aan de regels 

22 augustus 2019, 13.39 uur · Aangepast 22 augustus 2019, 14.04 uur

Ruim één derde van de snorscooters in de stad houdt zich niet aan de nieuwe regels. Sinds 8 april zijn snorscooters op de meeste plekken in de stad niet meer welkom op het fietspad en moeten bestuurders een helm op. Maar uit onderzoek van AT5 blijkt dat lang niet iedereen zich iets aantrekt van deze regels. Van de 129 scooters die AT5 telde, waren er 47 in overtreding.

Wat hebben we precies gedaan?
Op vijf verschillende plekken hebben we gepost. Op de Postjesweg, Kinkerstraat, Stadshouderskade, Weesperzijde en op de Linnaeusstraat telden we het aantal overtredingen. Op alle plekken bleven we een uur zitten turven. Voor het onderzoek hebben we alleen de scooters met een blauw plaatje geteld. 

AT5 telde op vijf verschillende plekken in de stad. Allemaal plekken waar verschillende regels gelden. Op de Postjesweg geldt met helm op de rijbaan, daar hield 10% van de snorscooters zich niet aan. En op de Kinkerstraat mag je de stad uit helemaal niet meer rijden, daar telde AT5 toch tien snorscooters. Die daarmee een flinke boete riskeren.
 
Op onderstaand kaartje is te zien hoeveel procent van de bestuurders er op welke locatie in overtreding was. 

 
Onduidelijke situaties 
De verschillende regels op de verschillende plekken zorgen nog voor veel onduidelijkheid onder de scooterrijders. 'Ik vind het vrij verwarrend. Op sommige plekken is het best wel gevaarlijk. Hier mag je als snorfiets wel op het fietspad, maar er zijn plekken waar je denkt; oe als dit maar goed gaat.' Aldus één van de snorscooterbestuurders die we aanspreken. 
 

'Regels moeten klip en klaar zijn'
Volgens verkeerspsycholoog Herbert Korbee zou je verwachten dat meer mensen zich aan de regels zouden houden, de maatregel is namelijk al een tijdje van kracht. Maar hij denkt ook dat het niet realistisch is om te denken dat iedereen zich aan de regels gaat houden.

'Een regel moet eigenlijk klip en klaar zijn. Je moet rechts rijden, bij een bepaald bord mag je niet parkeren, hier mag je niet inrijden. En nu heb je ineens meer smaken, waarbij ook nog ineens de helmplicht geldt als je op de rijweg rijdt en weer niet wanneer je op het fietspad rijdt.'