Start van hoofdcontent

Stad

nl

Gemeente past vaarregels aan, rederijen alsnog niet blij

24 september 2019, 18.40 uur · Aangepast 24 september 2019, 21.54 uur · Foto: Jos van Zetten

De gemeente heeft een aantal voorgenomen nieuwe regels aangepast na kritiek van een aantal rederijen.

In de nieuwe versie van de Nota Varen van de gemeente hoeven pleziervaartuigen in 2025 alleen in het centrum uitstootvrij te zijn. In 2030 geldt dit voor alle boten in de stad. Daarnaast worden niet alle op- en afstapplekken in het centrum verwijderd. Dit om te voorkomen dat de overlast zich verplaatst.

Overlast terugdringen
Eerder kwam het stadsbestuur met maatregelen die de drukte en overlast op het water moeten terugdringen. Rederijen reageerden met veel kritiek op dit plan. Frans Heijn van de Verenigde Rederijen Amsterdam vond het vooral onlogisch dat de gemeente de vergunning van 471 boten intrekt en via een loting 550 grotere boten wil laten terugplaatsen.

Lees ook: Rederijen over nieuwe vaarnota: 'Is dit het beste dat jullie kunnen verzinnen?'

Het college reageerde daarop door een nieuwe versie van de plannen, waarin rekening zou worden gehouden met de kritiek vanuit de rederijen.

Nota Varen
In de nieuwe versie wil de gemeente rekening houden met overlast en drukte bij de op- en afstapplekken. Zo moet er een op- en afstapcoördinator komen die de locaties in de gaten houdt. Daarnaast moeten de op- en afstapplekken opnieuw worden verdeeld en efficiënter worden gebruikt. Rederijen die nu nog exclusief gebruiken maken van een locatie, moeten die binnenkort delen met anderen.

Lees ook: Opnieuw loten: Reders met historische boten vrezen weer rondvaartfiasco

Ook wil het stadsbestuur inzetten op meer transport over het water. Op die manier wil het college de bereikbaarheid van de stad vergroten en moeten kwetsbare kades en bruggen worden ontlast. De gemeente wil samen met de transportsector een aantal pilots hiervoor opzetten.

Reactie rederijen
Voorzitter Frans Heijn van de Verenigde Rederijen Amsterdam laat aan AT5 weten dat hij vindt dat er weinig met de kritiekpunten van de rederijen is gedaan.

Daarnaast vindt Heijn het onnodig dat er er nog tot 2030 met diesel- en benzineboten wordt gevaren. 'Dat kan veel eerder. Nu duurt dat veel te lang en dat is helemaal niet duurzaam.'

Op 3 oktober kunnen de rederijen opnieuw inspreken in de gemeente over de Nota Varen.