Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Bewoners verdeeld over autoluwe Van Woustraat: 'Iedereen gaat omrijden'

5 oktober 2019, 18.20 uur · Aangepast 6 oktober 2019, 08.07 uur

Buurtbewoners zijn verdeeld over de plannen van de gemeente voor een verkeersknip 'in de kop' van de Van Woustraat. Met deze aanpassing zouden auto's de Stadhouderskade niet meer op kunnen rijden. De plannen zijn nog niet helemaal concreet, maar de gemeente hoopt het verkeer in de drukke winkelstraat met zeventig procent terug te kunnen dringen.

Als automobilisten na de uitvoering van de plannen moeten omrijden, zal het verkeer in de omliggende straten juist toenemen. Zo verwacht de gemeente een verkeerstoename van vijftien procent op de Amsteldijk en de Stadhouderskade. 

Lees ook: Straten afsluiten en mindervergunningen: zo moet de auto de stad uit

Toch is winkelstraatmanager Simmie Shayea blij met de plannen voor de verkeersknip. 'Twee rijbanen, twee trambanen, een fietspad én een parkeerplek op één straat, er moeten gewoon maatregelen genomen worden.'

Sluiproute 
Buurtbewoner Bas Groot pleitte samen met de ondernemersvereniging van de Albert Cuyp bij de gemeenteraad voor een autoluwe straat. 'Wij willen hier graag een prachtige straat van maken, wat het nu nog niet helemaal is.' Over de drukte in zijstraten maakt Groot zich nog niet zo druk. 'Ik hoop dat de gemeente daar een goede oplossing voor heeft. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het verkeer doorrijdt via een sluiproute, namelijk de zijstraat.'

Lees ook: Hoe moet een autoluw Amsterdam eruit zien?

Anderen hebben er minder vertrouwen in. Zo denkt een buurtbewoner dat het probleem gewoon verplaatst wordt. 'Het is niet logisch, als je hier om je heen kijkt: hier staat al een file. Als je dat hier knipt, dan gaat iedereen omrijden.'

Zorgen
Ook is een aantal ondernemers bezorgd over de invloed die de verkeersaanpassing zal hebben op hun zaak. 'Ze maken zich zorgen over de bevoorrading. Als er bijvoorbeeld zware objecten moeten worden bezorgd, dan moet de auto wel voor de deur kunnen stoppen', aldus Shayea. 

Lees ook: Veel Amsterdammers willen voertuig delen, en dat 21.500 auto's schelen

De zorgen zijn hoogstwaarschijnlijk niet nodig, aangezien de gemeente bestemmingsverkeer nog wel wil toelaten. 'Ik neem aan dat de gemeente rekening houdt met ondernemers, het Rokin is ook helemaal autoluw, en daar zitten ook allemaal winkels en horeca', aldus ondernemer Roos Vos.