Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Opknapbeurten uitgesteld om autoluw centrum te betalen: 'We zijn een verwaarloosd kindje'

25 oktober 2019, 12.50 uur · Aangepast 25 oktober 2019, 17.26 uur

Het opknappen van het marktplein in Ganzenhoef, een fietsroute door Noord of de renovatie van vele metrostations in de stad. Allemaal projecten die niet, soberder of later worden uitgevoerd dan gepland omdat het geld van wethouder Dijksma opraakt. Bovendien moet Dijksma met het geld dat ze wél heeft, ook nog eens de groene ambities van dit college realiseren, zoals het autoluw maken van de stad.

Een van de stadsdelen waarin veel projecten gepland staan die nu worden uitgesteld of geschrapt, is Nieuw-West. Zo is er voorlopig geen geld voor de geplande renovatie van Plein '40-'45. 'Het is een heel levendig plein in Nieuw-West. Elke dag is het vol. Maar het is verwaarloosd', legt Mohamed Alkaduhimi uit. Hij is namens DENK actief in de stadsdeelcommissie Nieuw-West en vindt de renovatie noodzakelijk. 

'Het verwaarloosde kindje van Amsterdam' 
Ondernemers en marktkooplui hadden de handen zelfs al ineengeslagen om iets voor het plein te doen. 'We dachten dat we iets zouden krijgen van de gemeente, maar ik begrijp nu dat er andere plannen zijn. Dat is enorm teleurstellend', zegt Ahmet Can, voorzitter van de Bedrijveninvesteringszone Plein '40-'45. 

Ondanks dat het dus niet alleen gaat om projecten in Nieuw-West, beklijft in het stadsdeel een bepaald gevoel, zegt Alkaduhimi. 'Wij zijn echt het verwaarloosde kindje van Amsterdam als stadsdeel Nieuw-West en dat hoor je ook terug op straat. Mensen vinden dat gewoon niet fijn.'

Opvallend genoeg laat een woordvoerder van het stadsdeelbestuur van Nieuw-West aan AT5 weten dat alle geplande projecten gewoon uitgevoerd gaan worden en dat van het schrappen, uitstellen of versoberen van deze projecten dus geen sprake is. Over het 'wanneer' en 'hoe' van deze plannen zijn volgens de woordvoerder verder in goed overleg afspraken gemaakt met het stadsbestuur. Dit terwijl Dijksma in een brief aan de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid meerdere projecten in het stadsdeel benoemt. 

Autoluwe binnenstad   
Het geld dat de wethouder te besteden heeft aan het onderhoud van de infrastructuur in de stad, is de 150 miljoen euro aan parkeerinkomsten die jaarlijks binnenkomt. Vele miljoenen daarvan gaan naar het achterstallig onderhoud van kademuren en bruggen. Ook worden er emissievrije veerboten gekocht. Bovendien wordt er voor 37,5 miljoen euro geïnvesteerd in het autoluw krijgen van de stad. 'Ik vind het autoluw krijgen van de stad niet belangrijker dan de leefbaarheid in de wijken. Er is alleen een aantal zaken die nu moesten gebeuren', zegt Dijksma hierover. 

AT5

Zo ging er geld naar onder andere een nieuwe fietsroute via de Haarlemmer Houttuinen naar Centraal Station en het autovrij maken van de Nieuwezijdsvoorburgwal. In totaal wordt in alle stadsdelen voor 32,5 miljoen euro geschrapt aan toekomstige renovaties en zijn er tientallen projecten ter waarde van meer dan 60 miljoen euro die vertraging oplopen.

'Meer pijnlijke keuzes niet uitgesloten'
'Er moet wat gebeuren, dat erken ik ook', zegt Dijksma. 'Ik denk ook dat het heel goed is om voor volgend jaar te kijken welke projecten al helemaal klaar zijn. Die kunnen dan bijvoorbeeld voorrang krijgen, omdat ik het echt belangrijk vind dat we bewijzen dat het gevoel niet klopt dat het centrum belangrijker is dan de rest van de stad. Volgens mij kan dat ook heel goed in een volgende ronde.'

Met die volgende ronde doelt Dijksma op de volgende keer dat aanvragen gedaan kunnen worden voor projecten. Wel zegt de wethouder daar direct bij dat ze geen beloftes kan doen. 'Ik sluit niet uit dat er meer pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. Want de tijd dat Amsterdam zoveel geld had dat het van gekkigheid niet wist waar het geld naartoe moest gaan, is helaas voorbij.'