Start van hoofdcontent

Stad

nl

Luchtvaartdeskundige: 'Vreemd dat transponder al aanstond bij de gate'

6 november 2019, 23.02 uur · Aangepast 7 november 2019, 00.31 uur · Door Redactie

Het vliegtuig van Air Europa zond vanavond voor vertrek een kapingsalarm uit, waarna de hulpdiensten massaal naar Schiphol kwamen. De luchtvaartmaatschappij meldde later dat er per ongeluk een verkeerde waarschuwing was geactiveerd. Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen vindt het vreemd dat die melding werd verstuurd terwijl het vliegtuig nog bij de gate stond.

Inter Visual Studio / Lorenzo Derksen

In elk vliegtuig zit een transponder die wordt gebruikt om codes met de verkeersleiding uit te wisselen. De code die wordt ingetoetst verschijnt vervolgens op de flightradar. 'Er zijn een paar codes gereserveerd die bijvoorbeeld worden gebruikt als de radio niet werkt. Later is daar een kapingscode aan toegevoegd', aldus Baksteen.

Die code kan niet zomaar worden ingedrukt. 'Het bijzondere is dat het systeem wel aan moet staan. De piloot krijgt een code van de verkeersleiding voor vertrek. Dat systeem zet je dan pas aan als je aan de startbaan staat. Het is niet de bedoeling dat je dat aanzet als je nog bij de gate staat.'

Verkeerde code

Volgens Baksteen gebeurt het wel vaker dat een verkeerde code wordt ingetoetst. 'Het gebeurt ook wel eens dat dat tijdens een vlucht gebeurt. Bijvoorbeeld een code die er vrij dichtbij ligt. Het is vooral bijzonder dat het op de grond gebeurt. De code moet verkeerd zijn ingetoetst én het systeem moet aan hebben gestaan.'

Na het versturen van zo'n code is het volgens de luchtvaartdeskundige onmogelijk om die daarna terug te trekken. 'Op dat moment worden allerlei protocollen in werking gesteld. Je kan dan niet even zeggen dat je een foutje hebt gemaakt.'

De Koninklijke Marechaussee gaat het incident tot op de bodem uitzoeken.