Stad

Infomedics door het stof na rechtszaak tegen Amsterdammer om 5 cent

11 november 2019, 14.17 uur · Aangepast 11 november 2019, 14.40 uur · Door Redactie

Whatsapp

Factureringsbureau Infomedics heeft gereageerd op de ophef die is onstaan, nadat dit weekend bekend werd dat het bedrijf een Amsterdammer met een openstaande rekening van 5 cent voor de rechter had gesleept. Het bedrijf gaat diep door het stof. 'Wij zijn geschrokken en betreuren deze situatie.'

Ibu [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
Ibu [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Vorige week wees de rechtbank in Amsterdam een vordering van Infomedics voor een rekening van vijf eurocent af. De rechter vond het kleine bedrag niet in verhouding met de proceskosten van 240 euro. 'Hier is terecht rumoer over ontstaan want een dagvaarding om 5 eurocent is buitenproportioneel en past niet in onze werkwijze', stelt het bedrijf nu.

Fouten gemaakt

Volgens Infomedics werd de rekening vijf maanden na het versturen dor de Amsterdammer alsnog betaald. Precies op dat moment werd ook de vordering aan de deurwaarder overgedragen. 'Daar is het vervolgens fout gegaan', zegt het bedrijf. 'De deurwaarder heeft de betaling ontvangen, ingeboekt in het dossier en vervolgens verzuimd om de procedure te stoppen.'

Door de fout van de deurwaarder is er een dagvaarding opgemaakt voor het resterende bedrag van vijf eurocent. Een tweede persoonlijke controle die door de deurwaarder had moeten worden uitgevoerd bleek ook niet te werken; de dagvaarding werd gewoon aan de Amsterdammer uitgereikt. Een woordvoerder van Infomedics: 'Wij vinden dat buitengewoon vervelend, juist omdat we veel waarde hechten aan een zorgvuldig proces en een sociaal verantwoorde wijze van incasseren.'

Excuus

Het bedrijf gaat in overleg met de deurwaarder om het proces verder aan te scherpen. Ook neemt het bedrijf nog contact op met de gedaagde Amsterdammer om het goed te maken, zo belooft Infomedics.

 

Whatsapp