Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Oost/Westlijn mogelijk half ondergronds: 'Minder mooi, maar ook minder duur'

16 november 2019, 20.36 uur · Aangepast 16 november 2019, 20.58 uur · Door Redactie

Het is een lastige kwestie: moet er na de Noord/Zuidlijn nu ook een Oost/Westlijn komen? Aangezien de kosten van de nieuwe metrolijn geschat worden op 6,6 miljard euro heeft het CDA een tussenvorm bedacht: de premetro. De gemeente onderzoekt de haalbaarheid van deze metro, die deels bovengronds gaat rijden. 

AT5

De premetro is een vorm van 'lightrail', gebaseerd op de Duitse S-Bahn. In principe is het een metro, maar hij gaat deels bovengronds rijden. De premetro begint bij het Osdorpplein, en gaat vanaf het Surinameplein ondergronds. Bij het Alexanderplein komt de metro weer boven. 

'Hier komt een mooi tramstation', vertelt vertelt duo-raadslid Niek Wijmenga (CDA) op het Surinameplein. 'En de premetro gaat in een snelle tramtunnel verder de Overtoom op, om vervolgens richting Leidseplein en Weesperplein te gaan.'  De laatste halte van de premetro is het Zeeburgereiland. Vanaf daar kunnen reizigers weer een 'gewone' tram nemen naar IJburg. 

Wanden-dak-methode 

Niet alle buurtbewoners zijn blij met de eventuele komst van een premetro. 'Hoe lang zitten we dan hier in een bouwput?' vraag een voorbijganger aan Wijmenga. 'Ja, niet lang', reageert hij. 'Dat zeiden ze ook over de Noord/Zuidlijn', herinnert de buurtbewoner hem. 'Daar komt een stukje techniek aan te pas', vertelt Wijmenga. 'We gaan met de wanden-dak-methode werken'. 

De wanden-dak-methode is een methode waarbij niet geboord wordt. Bij de Noord/Zuidlijn zorgde het boren namelijk voor onvoorziene kosten. Bij de wanden-dak-methode worden voor het uitgraven al de wanden, het dak en de vloer geplaatst. Deze methode brengt minder risico's met zich mee, en zou ook sneller moeten zijn. 

Regionaal

Niet alle Amsterdammers zijn sceptisch over een nieuwe verbinding tussen Oost en West. 'Wij moeten nu met tram 3, en dan moet je altijd overstappen van de 1 naar de 3. Voor ons zou het heel fijn zijn als het in één keer kan', aldus een buurtbewoner. Ook Luca Bertolini, hoogleraar Urban Mobility aan de Universiteit van Amsterdam, is positief over de plannen. 'Wel vind ik dat er ook meer aandacht moet komen voor de verbinding tussen de stad en de regio, dit heeft nog steeds de hoogste prioriteit', aldus Bertolini. 

'Eerlijk is eerlijk, het is een minder goed plan dan de Oost/Westlijn, maar het is gewoon veel minder duur. Als je dan moet kiezen tussen een heel mooi plan dat niet uitgevoerd wordt, of je haalt de druk van de ketel op de plekken waar dit het meest nodig is, dan kies ik voor het laatste', aldus Wijmenga.