Start van hoofdcontent

Cultuur

nl

IDFA 2019 door het oog van de filmmakers

20 november 2019, 12.19 uur · Aangepast 20 november 2019, 12.55 uur
Door Redactie · Foto: IDFA

De 32e editie van de International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) gaat vandaag van start. Op het twaalfdaagse festival zullen meer dan driehonderd films vertoond worden. 

Er zijn dit jaar vier nieuwe locaties, internationale competitieprogramma's en meer films van vrouwelijke documentairemakers. AT5 sprak met de genomineerde filmmaker Max Ploeg en mediastudent Fabiënne Jongenburger over IDFA 2019 en welke films je écht niet kan missen. 

Een genomineerde afstudeerfilm

Max Ploeg (23) is sinds juli afgestudeerd van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, maar heeft nu al zijn eerste IDFA-nominatie in de wacht gesleept. Met zijn afstudeerfilm IDFA Competition For Student Documentary Last of the Mohicans is hij een van twaalf kanshebbers. 'Ik werd 's avonds laat gebeld met het nieuws. Toen ik het hoorde dacht ik dat ik het aan het fantaseren was, tot ik de bevestigingsmail las. Op dat moment voelde het pas echt. Het is zo'n grote eer. Voor de prijsuitreiking ben ik niet gespannen, maar het idee dat mijn film vertoond zal worden voor zo'n groot publiek maakt mij wel gespannen.' 

De documentaire Last of the Mohicans is een portret over de Tilburgse Tonny, die haar plek in de samenleving probeert te zoeken door een rijdende supermarkt te starten. Hoewel het fenomeen van rijdende winkels op veel plaatsen langzaam uit het straatbeeld verdwijnt, probeert Tonny met haar supermarkt de buurtbewoners te helpen. 

Welke documentaire ga je zelf sowieso zien?
'Zelf ga ik naar een aantal documentaires. Ik kijk het meest uit op de film Summerwar. Dit gaat over een extreemrechts zomerkamp voor kinderen in Oekraïne. Het hele land is in oorlog en de thema's van dat zomerkamp zijn ook oorlog, strijd en nationalisme', zegt Max.

Heb je verder nog een goede aanrader?
'Jazeker! Letter to the Editor van Allen Berliner, omdat hij heel goede documentaires maakt en de vorm van deze film erg interessant is. Het gaat over foto's uit The New York Times van de afgelopen veertig jaar, die de filmmaker obsessief heeft verzameld en gearchiveerd.'

Film kan meningen veranderen

De 19-jarige Fabiënne Jongenburger uit Amsterdam is tweedejaars mediastudent en heeft zelf al een aantal kleinschalige fictiefilms en documentaires geproduceerd. Volgens haar is film erg belangrijk. 'Film heeft voor mijn gevoel de kracht om mensen van mening te laten veranderen, echt een verschil in de samenleving te maken, mensen te raken en te inspireren en verhalen te vertellen die anders nooit verteld zouden zijn.'

Welke film verheug jij je het meest op?
'Er zijn veel films die mij aanspreken, maar ik ben vooral heel nieuwsgierig naar de film One Child Nation van Nanfu Wang en Jialing Zhang. De filmmaker hiervan is geboren tijdens de éénkindpolitiek in China. Het lijkt mij heel interessant om een kijkje achter de schermen te krijgen hoe het er destijds in het land aan toeging. Ook vraag ik mij af wat het effect van de éénkindpolitiek op de bewoners van China.'

Is er een film die iedereen moet zien?
'In het teken van meer vrouwelijke documentairemakers raad ik iedereen aan de film Carne van Camila Kater te zien. Deze documentaire gaat over vrouw zijn en alles wat daarbij komt kijken. Vrouwen worden daarbij zelf niet in beeld gebracht, maar vertellen hun verhaal door middel van kleianimatie en voice-over. Het wordt dus op een originele manier in beeld gebracht. Daar word ik gelijk enthousiast van.'