Start van hoofdcontent

Stad

nl

Wonen in een huis met achterstallig onderhoud: 'Ik heb geen plek om tot rust te komen'

15 december 2019, 07.14 uur · Aangepast 16 december 2019, 11.11 uur · Door Redactie

Lekkage, een losse tussenwand en schimmel. Heel veel schimmel. Mireille Pool (45) huurt een woning in West van een particuliere verhuurder en kampt al jaren met achterstallig onderhoud. 

De schimmel zorgt voor gezondheidsklachten en de opeenstapeling van achterstallig onderhoud levert Mireille ook nog eens de nodige stress op. 'Ik raak er geëmotioneerd van. Sorry. Maar de plek die ik nodig heb om tot rust te komen heb ik gewoon niet nu.'

Quote

'De plek die ik nodig heb om tot rust te komen, heb ik gewoon niet nu'

Mireille Pool

Mireille heeft in de afgelopen jaren hulp gehad van stichting !WOON. Vervolgens kwam de GGD waarna ook Bouw en Woontoezicht langskwam. Haar huur is inmiddels, tijdelijk, verlaagd van ruim vijfhonderd euro naar iets meer dan tweehonderd euro in de maand. Maar Mireille wil vooral dat de problemen in haar woning worden opgelost. 

AT5

'Ik word totaal niet serieus genomen', vertelt ze over het contact met de eigenaar van het pand. 'Ik heb het gevoel dat ik getreiterd wordt, genegeerd. Ik bel en ze komen langs, staan dan versteld van dingen die ik jaren geleden al heb aangegeven en vervolgens vertrekken ze weer.'

'Ja, als het makkelijk en snel gedaan kan worden doen ze dat. Maar wat écht gemaakt moet worden doen ze niet. Ik heb het gevoel dat ze me hier weg willen hebben. Echt. Ik geloof gewoon niet dat ze nog iets gaan doen om het hier beter te maken.'

Honderden Amsterdammers maken zich zorgen over de staat van hun huurwoning. Dat bleek in september uit een bewonersenquête van De Balie Live Journalism en AT5 waarin naar ervaringen werd gevraagd.

 

Over dit thema organiseert De Balie dinsdagavond 17 december de avond  Het Schimmelparadijs. Lees hier meer over die bijeenkomst.

'Uitzonderlijke situatie'

Verhuurder Rappange laat in een reactie weten dat de situatie van Mireille 'uitzonderlijk' is. 'Verscheidene onafhankelijke instanties, waaronder de huurcommissie en de gemeente, hebben deze situatie beoordeeld. De punten die daaruit naar voren kwamen en voor verhuurder waren, zijn opgepakt. Daarmee hebben wij aan onze zorgplicht voldaan en onze verantwoordelijkheid genomen', aldus Rappange.

'Voor overige gebreken dient de huurder zelf zorg te dragen', vervolgt de verhuurder, die verder aangeeft dat de communicatie wat hen betreft moeizaam verloopt. 'Dat betreuren wij ten zeerste.'