Start van hoofdcontent

Stad

nl

Bewoners Nassaukade vrezen extra verkeersdrukte door autoluwe binnenstad

16 januari 2020, 07.00 uur · Aangepast 16 januari 2020, 07.29 uur · Door Redactie

Files, uitlaatgassen en lawaai. De plannen van de gemeente om de binnenstad autoluw te maken stuiten op verzet bij bewoners net buiten het Centrum. Zij zitten niet te wachten op de verkeersdrukte die in hun straat juist zal toenemen. 

Na de ochtendspits gaat het wel weer. Maar in de loop van de dag loopt de verkeersdrukte flink op en dan is het vaak file op de Nassaukade, klagen de bewoners. 'En straks wordt het nog veel erger. Nog grotere verkeersdruk, files voor de deur, onveiligheid, fijnstof, stikstof, noem het maar op.'

Rens Smid, bewoner aan het begin van de Nassaukade, vreest het ergste. Hij is net als zijn buren blij dat de gemeente de auto uit de stad wil weren. Maar de plannen zijn voorlopig vooral gericht op een autoluw centrum. En dat betekent dat de verkeersdrukte op de Nassaukade  juist zal toenemen. Met maar liefst 40 procent.

'Ellende komt terecht op omringende straten'

Smid: 'Het heet nu 'Agenda Binnenstad Autoluw', en dat betekent dat het verkeer in de binnenstad geweerd wordt, maar dat de ellende op de omringende straten terechtkomt. Op de Nassaukade, de Houtmankade en de Van Diemenstraat neemt de verkeersdruk enorm toe.'

Het feit dat de gemeente op de drukste plekken begint met het autoluw maken van de stad, vindt hij geen goed argument. 'Je moet ergens beginnen maar niet een deelplannetje maken en dan zeggen dat het in 2040 ook paradijs is voor de omliggende straten, zo werkt het niet.' 

Quote

'Autoluw prima, maar geen deelplan en dan zeggen dat het in 2040 ook paradijs is voor de omliggende straten'

rens smid, bewoner nassaukade

Hop-on hop-off

Ook de hop-on hop-off bussen die vanuit het centrum zijn verplaatst naar de centrumring S100, zijn de bewoners een doorn in het oog. En daar komt nog het afsluiten van de brug - de Bullebak - bij, die voor extra verkeersdrukte op de Nassaukade zal zorgen.

'Ik snap niet dat het afsluiten twee jaar moet duren', zegt bewoner Mieke Jansen. 'Dan komen er ook nog twee extra buslijnen bij. We willen dat de gemeente beter gaat nadenken over al die dingen bij elkaar. Want het is een te klein stukje, met een specifieke problematiek.'

Handtekeningen

De bewoners hebben inmiddels meer dan 60 handtekeningen opgehaald en spreken vandaag ook hun bezwaren uit in de raadscommissie op de Stopera. Ze staan niet alleen. In de afgelopen tijd protesteerden bewoners van de Kattenburgerstraat al driemaal tegen de 'knip' bij de Oostertoegang van het Centraal Station.

De knip zou een zegen zijn voor wie rond het CS loopt of fietst, maar de Kattenburgers lijken de rekening te betalen. Het verkeer neemt met 30 procent toe in hun straat. 

Afsluitingen van een of meerdere rijrichtingen in de stad

De meest ingrijpende knips vonden tot nu toe plaats bij de Prins Hendrikkade voor het Centraal Station en het Muntplein. Ook is er één bij de Plantage Middenlaan en op de Ferdinand Bolstraat. 

Maar ook komt er een knip aan de oostkant van het CS, waardoor het verkeer via Kattenburgerstraat  zal moeten rijden. Een tweede nieuwe knip wordt bij de Van Woustraat gezet, ter hoogte van de Albert Cuypmarkt. Op de Weesperstraat komt een tijdelijke knip. Bij een positief effect wordt die knip definitief.

Ochtendspits op de Nassaukade

Integraal plan

De gemeente belooft wel om op lange termijn ook maatregelen te nemen in de omliggende wijken, maar dat duurt de bewoners te lang. Ze willen dat er meteen al een integraal plan komt voor de hele stad, zodat zij niet de dupe worden.

'Verzin maar iets voor de binnenstad én de omliggende straten', zegt Smid. Zelf heeft hij een passende oplossing ook niet onmiddellijk paraat, maar ideeën heeft hij wel. 'Ik lees recentelijk in de krant dat er in allerlei Europese steden middels kentekenregistratie hele verkeersstromen worden gestuurd. Denk daar eens over na!' 

Reactie

De gemeente laat in een reactie weten dat de verkeersdrukte op een aantal plekken - waaronder de Nassaukade - inderdaad zal toenemen. Maar er zouden ook straten zijn waar straks het aantal auto's met wel 60 procent wordt teruggedrongen. 


Wel zijn de klachten van bewoners bekend en zullen deze nader worden onderzocht, zo vertelt een woordvoerder.