Stad

NL
V

Vervoerregio wil contract GVB vernieuwen: 'Schaalsprong in ov noodzakelijk'

13 februari 2020, 09.16 uur · Aangepast 13 februari 2020, 09.49 uur · Door Redactie

Het GVB moet ook de komende acht tot tien jaar het openbaar vervoer in de stad blijven verzorgen, dat vindt de Vervoerregio Amsterdam. Om daarvoor te zorgen moet het huidige contract van het GVB, dat loopt tot december 2024, voortijdig worden beëindigd. Een nieuw contract wordt dan onderhands gegund aan de vervoerder. Het openbaar vervoer heeft de komende jaren namelijk een enorme groeispurt nodig.

GVB Amsterdam

De Vervoerregio vindt de stap nodig omdat de stad in rap tempo verandert en dat daar in de huidige concessie voor het openbaar vervoer (ov) te weinig rekening mee gehouden wordt. Zo zal het ov mee moeten groeien met het aantal inwoners, waarvan Amsterdam er in 2032 1 miljoen heeft. In 2040 zullen er naar verwachting 30 procent meer banen in de stad zijn en omdat de stad autoluw moet worden, zijn straks veel meer mensen aangewezen op het ov.

Uitstootvrij

Ook op het gebied van duurzaamheid wil de Vervoerregio nieuwe afspraken maken met het GVB. Zo moet het ov uitstootvrij worden. Vanaf april worden de eerste elektrische bussen door het GVB in gebruik genomen. Daarnaast zijn er wensen op het gebied van innovaties met betrekking tot betalen en reisinformatie en moet het ov toegankelijker worden.

 

 

In het Amsterdamse ov moet een schaalsprong gemaakt worden, zo schrijft de Vervoerregio. Om het GVB de kans te geven om de benodigde investeringen ook terug te kunnen verdienen, moet de concessie worden vernieuwd. Eind 2021 moet die concessie ingaan. De looptijd ligt volgens de Vervoerregio tussen de acht en tien jaar.

Al in april van dit jaar moeten de eerste afspraken op papier staan. Aan het eind van het jaar wordt er dan definitief besloten over de toekomst van het GVB in Amsterdam.