Start van hoofdcontent

Stad

nl

Doe-het-zelf winkels zien omzet stijgen door coronavirus: 'Ik heb dertig procent meer klanten'

20 maart 2020, 16.30 uur · Door Redactie

Veel Amsterdammers werken sinds maandag thuis en dat levert veel nieuwe inzichten op. De één ziet opeens een muur die wel een likje verf kan gebruiken, de ander bijt op zijn tanden omdat de buurman opeens een klusser blijkt te zijn. Cafés en restaurants in de stad gebruiken de dagen ook voor herstelwerkzaamheden. Bij Johan Jonk, eigenaar van kluswinkel Doe-Het-Zelf Wittenburg, lopen sinds maandag steeds meer mensen binnen voor advies over kleine klussen en ook.

AT5

De een z'n dood is de ander z'n brood, dat gezegde gaat zeker op voor Johan Jonk. Hij ziet het aantal klanten flink groeien nu er sinds maandag steeds meer mensen thuis werken door het coronavirus. 'Ik zit normaal tussen de 130 en 150 klanten per dag en nu 180 a 200 klanten, dat is een stijging van 30%. Sinds de uitbraak hebben de mensen veel meer vrije tijd en zijn bezig met spullen inslaan om te klussen op het moment dat ze thuis moeten zitten.' 

Mensen komen vooral langs bij Johan voor verf en elektronica. 'Ons zaterdagpubliek hebben wij nu eigenlijk door de weeks. Dit zijn klanten die eigenlijk niet zoveel afweten van klussen en dus extra advies nodig hebben.'

Quote

'We komen schuurpapier halen om de picknicktafel te gaan schuren en beitsen'

Klusser

Het welkomstbelletje rinkelt inderdaad een paar keer per minuut, elke keer als iemand over de drempel van de winkel komt lopen. 'Ik klus inderdaad meer', zegt een klant die aan zijn boot aan het werk is. 'Normaal begin ik altijd wat later met klussen, ik ben erg blij dat ik hier nog terecht kan.' Een ander zegt: 'We komen nu in de winkel om schuurpapier te halen, om de picknicktafel te gaan schuren en beitsen.' 

Quote

'Normaal heb ik 130 tot 150 klanten per dag, sinds de corona-uitbraak is dat gestegen naar 200'

Johan Jonk- Eigenaar kluswinkel

Ook steeds meer cafés en restaurants in de stad hebben sinds maandag de ene baco omgeruild voor de andere en de kwast vastgepakt. Bij café Prik in de Spuistraat houden ze zo ook hun personeel aan het werk. 'Het is natuurlijk een vervelende situatie voor iedereen, maar alle medewerkers komen helpen, niemand klaagt. We zijn heel hecht met elkaar, we kwamen hier binnen en zeiden: oké dit is de situatie, we gaan er het beste van maken, dit kunnen we doen', zegt manager Alex Dalzell.