Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Ondertunneling A10 Zuid jaren vertraagd en kost honderden miljoenen extra

26 maart 2020, 18.49 uur · Aangepast 26 maart 2020, 20.52 uur
Door Redactie · Foto: Zuidasdok

Het miljardenproject Zuidasdok, waarbij de A10 Zuid wordt ondertunneld en Station Zuid wordt uitgebreid, gaat nog langer duren én nog meer geld kosten. Na een half jaar onderzoek naar de nut en noodzaak van het project is de conclusie dat het in dezelfde vorm moet worden voortgezet.

Dat blijkt uit een vandaag verstuurde brief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De afgelopen maanden is er onderzoek gedaan naar het project. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het 'doorgaan met het huidige project Zuidasdok voor de maatschappij als geheel meer baten dan kosten oplevert' en dat er 'geen verantwoorde versoberingen te vinden zijn'.

Omarmd

Van Nieuwenhuizen zegt dat het advies in het rapport gisteren 'besproken en integraal omarmd' is. 'We hebben de huidige scope van het project Zuidasdok gezamenlijk herbevestigd. Ook de doelstellingen van het project zijn gezamenlijk herbevestigd.'

Wel is er nog 700 tot 1000 miljoen euro nodig. Er wordt nog gekeken hoe dat betaald moet gaan worden. Ook is er, omdat de aannemer eerder zei het werk niet te kunnen en willen uitvoeren volgens de eerder gemaakte afspraken, besloten om het project in 'werkpakketten' op te delen. Hierdoor is het contract met de aannemer beëindigd en wordt er een nieuwe aanbesteding gedaan.

2036

Het gevolg is dat het project vertraging oploopt.  'Er is nog sprake van een grote planningsonzekerheid, maar de huidige verwachting is dat het laatste pakket in de periode 2032 -2036 wordt opgeleverd', schrijft Van Nieuwenhuizen. Eerder was de planning dat het project in 2028 af zou zijn.

Het megaproject heeft al vaker vertraging opgegelopen. Honderden werknemers legden vorig jaar hun werk neer. De minister besloot uiteindelijk een onderzoek uit te laten voeren naar het 'nut en de noodzaak' van het project.

Kosten eerder al toegenomen

De kosten van het project waren oorspronkelijk geraamd op 1,4 miljard. Door vertraging en inflatie liep dat bedrag afgelopen zomer al op tot 1,7 miljard euro. Nu komt daar dus misschien wel een miljard bij.

De gemeenteraad van Amsterdam, de raad van de Vervoerregio Amsterdam en Provinciale Staten van Noord-Holland zijn vandaag ook door Van Nieuwenhuizen geïnformeerd.