Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Touringcarsector doet noodkreet: '40 procent van bedrijven dreigt failliet te gaan'

10 mei 2020, 18.06 uur · Door Redactie

De touringcarsector doet een noodkreet: 40 procent van de bedrijven dreigt failliet te gaan door het wegvallen van onder andere het toerisme. Volgens de branchevereniging is er maar liefst 240 miljoen euro nodig om de touringcarsector van omvallen te redden. 

Waar de binnenstad de afgelopen zomers nog vol reed met volgeladen touringcars, kan je ze nu vooral vinden op afgelegen parkeerplaatsen en bedrijventerreinen. Sinds maart is niet-noodzakelijk reizen niet meer toegestaan vanwege het coronavirus. Dat betekent geen toerismevervoer dus, maar bijvoorbeeld ook geen leerlingenvervoer naar onder andere zwemles.

'Van de 4.000 touringcars staat 95 procent stil', vertelt Cor Meering. Hij is bestuurslid van de brancheorganisatie en eigenaar van een 85-jarig familiebedrijf in touringcars. 'Er zijn geen inkomsten en de hoge kosten met betrekking tot bijvoorbeeld de aanschafwaarde loopt gewoon door.'

Quote

Een nieuw voertuig kost 3 ton. Al met al zo'n 60.000 euro per jaar

Cor Meering, eigenaar touringcarbedrijf

Juist die hoge kosten zorgen voor de grootste klap. De bedrijven maken wel gebruik van de NOW-regeling, waarmee ze 90 procent van de loonkosten terugkrijgen, maar volgens Meering is dat maar een doekje voor het bloeden. Veertig van zijn bussen staan stil. 'Een nieuw voertuig kost gemiddeld 300.000 euro. Dat komt al met al neer op ongeveer 60.000 euro per jaar. Dan kan je je voorstellen dat als dat stil staat, dat enorm veel geld kost'. 

Volgens de branchevereniging staan zo'n 40 procent van de touringcarbedrijven op het punt om failliet te gaan. Volgens hen is er een noodfonds van maar liefst 240 miljoen euro nodig. Dat is veel geld, 'maar de sector is seizoensgebonden', legt Meering uit. 'We werken vooral in maart tot september'. In de tussentijd is het de bedoeling dat er genoeg geld wordt verdiend om het de rest van het jaar te redden. Die buffer kan nu niet opgebouwd worden, vertelt Meering. 

(tekst gaat verder onder de foto)

Wel wordt er gekeken naar andere oplossingen, zoals leningen met langere afbetalingstermijnen en schuldsanering. Of het ondersteunen van het openbaar vervoer. Van die laatste optie geeft het GVB aan daar geen gebruik van te zullen maken, omdat touringcars geen betaalsystemen in de bussen hebben en minder mobiel zijn.

Meering hoopt dat er vanuit Den Haag wel hulp komt. Hij heeft namens de branchevereniging een brandbrief gestuurd.