Start van hoofdcontent

Politiek

nl

CIDI schrijft open brief aan raad over antisemitisme: 'Probleem wordt weggemoffeld'

26 mei 2020, 10.10 uur · Door Redactie

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) haalt in een open brief uit naar de gemeenteraad en het stadsbestuur. Het CIDI vindt dat de gemeentelijke politiek niet goed omgaat met gevallen van antisemitisme in de stad. Een aanleiding voor de brief is de recente vernieling en bekladding van koosjere restaurant HaCarmel aan de Amstelveenseweg.

Een debat over die zaak werd aangevraagd door Forum voor Democratie, de ChristenUnie, de Partij van de Ouderen, het CDA en de VVD. Maar toch besloot het presidium van de gemeenteraad om het onderwerp door te schuiven naar een latere vergadering, omdat het volgens hen niet spoedeisend genoeg was tijdens de huidige coronacrisis.

'Stelselmatig gebagatelliseerd'

'CIDI maakt zich ernstig zorgen om hoe de gemeente Amsterdam omgaat met antisemitisme, zelfs als het vormen aanneemt die het wereldnieuws halen. Het probleem wordt stelselmatig gebagatelliseerd en weggemoffeld', schrijft de organisatie in de open brief.

Volgens het CIDI staat de zoveelste vernieling van het restaurant symbool voor het toenemende antisemitisme in de stad, Nederland en de hele wereld, zo staat in de brief geschreven. 'Waarom gaat de Amsterdamse politie hier zo laks en onprofessioneel mee om? Waarom is deze golf van racistische misdaden niet belangrijk genoeg om te bespreken?'

Reacties politiek

Burgemeester Halsema heeft gereageerd op de brief. Zij heeft volgens het CIDI aangeven dat zij klaar was om vragen van de raadsleden over het onderwerp te beantwoorden. De gemeenteraad gaat echter over de eigen agenda en daar kan zij zich als burgemeester niet in mengen.

Ook raadslid Annabel Nanninga (Forum voor Democratie) reageerde op de brief van het CIDI. 'Pijnlijk dat deze berisping nodig is. Goed dat @CIDI_nieuws het blijft aankaarten.'