Start van hoofdcontent

Stad

nl

Niet weken, maar uren totdat gemeente 'terrasklachten' behandelt: 'Hoe informeler hoe beter'

31 mei 2020, 07.00 uur · Door Redactie

Een nieuw opgericht team van bemiddelaars moet gaan helpen bij conflicten tussen ondernemers en buurtbewoners over de terrasuitbreidingen, die vanwege de coronacrisis onder bepaalde voorwaarden mogen. Nu moeten bewoners door een wekenlange procedure als ze ontevreden zijn; met deze nieuwe aanpak zou de lucht geklaard moeten zijn binnen enkele uren. 

'Hoe sneller, hoe beter. Hoe informeler, hoe beter. Dit werkt veel prettiger dan een anonieme klacht  waar je pas na een aantal weken reactie op krijgt', vindt ombudsman Arre Zuurmond. Hij en zijn team zullen binnenkort langs gaan om te bemiddelen tussen de bewoners en ondernemers. 

De gemeente heeft bij de huidige klachtenprocedure zes weken de tijd om te reageren. Met dit nieuwe team is het streven om binnen 24 uur de lucht te klaren, al is Zuurmond redelijk fanatiek: 'Ik beloof niets, maar denk dat er in sommige gevallen binnen een half uur iemand aanwezig kan zijn.'

Quote

'Heel veel mensen willen gewoon een oplossing en hebben helemaal geen baat bij vechten

arre zuurmond, ombudsman

Klachten moeten nog steeds via de officiele wegen gemeld worden. Maar voordat er weken gewacht moet worden krijgt het 'snelklachtenteam' bericht. 'We wonen op allemaal verschillende plekken in de stad. We krijgen dan bericht in ons appgroepje en kijken dan wie er in de buurt is en erheen kan', legt Zuurmond uit.

Het team zal het hoogstwaarschijnlijk druk krijgen. De komende weken worden er namelijk honderden terrasuitbreidingen verwacht, nu horecazaken weer open mogen. Maar erg? Dat vindt Zuurmond het niet: 'zeker 's avonds kan je wel even je koffie laten staan en op de fiets springen.'