Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Veel stress en somberheid in de stad, gemeente start campagne om te helpen

30 juni 2020, 11.46 uur · Aangepast 7 juli 2020, 11.35 uur · Door Redactie

De gemeente start vanaf vandaag een campagne voor mensen die lijden onder stress en somberheid door de coronacrisis. De campagne heet 'op 't eerste gezicht' en is gericht op Amsterdammers tussen de 18 en 35 jaar die worstelen met mentale problemen vanwege corona.

Pixabay

Het doel van de campagne is om het gesprek over mentale gezondheid op gang te helpen, maar ook om concrete handvatten te bieden waar jonge Amsterdammers zelf mee aan de slag kunnen.

Uit onderzoek van het RIVM, GGD/GHOR en de GGD blijkt dat de coronacrisis een grote invloed heeft op hoe mensen zich voelen. In het onderzoek wordt op vier verschillende momenten gevraagd hoe
zij de coronamaatregelen beleven. Daaruit blijkt dat één op de zes deelnemers uit Amsterdam zich ernstig eenzaam voelt. Daarnaast geeft een kwart tot een derde van de deelnemers aan dat ze sinds de coronacrisis meer last hebben van psychosociale klachten, zoals slaapproblemen, angst en somberheid.

In de campagne worden foto's getoond van jonge Amsterdammers met wie het op het eerste gezicht goed gaat, maar in voice-memo's vertellen ze openhartig hoe het echt met ze gaat. Een aantal van hen slaapt slecht of maakt zich zorgen om hun ouders. Bij de besproken problemen worden kijkers ook gewezen op tips, hulplijnen en kosteloze cursussen die te beschikbaar zijn.

Bekende Amsterdammers

Aan de campagne doet stadsvlogger Doke Hoeksma mee die vertelt dat ze een burn-out heeft gehad en soms bang is weer te hard van stapel te lopen. Ook filmmaker en muzikant Yve Baya is te zien in de campagne. Hij zegt het moeilijk te vinden om een balans te krijgen tussen rust en drukte omdat het bij hem altijd alles of niets is. De campagne zal worden verspreid via social media.

AT5