Een team van bemiddelaars is aangesteld om te helpen bij conflicten over terrasuitbreidingen, tussen buurtbewoners en horecaondernemers. Inmiddels zijn er 30 klachten opgepakt, maar kan er lang niet altijd iets aan gedaan worden.
Bewoners moeten vaak wekenlang door een wekenlange procedure als ze ontevreden zijn. Maar met deze nieuwe aanpak zou de lucht geklaard zijn binnen enkele uren, was het idee.
In een beperkt aantal gevallen bemiddelen
Toch bleek dat in de praktijk wat lastiger te zijn. 'Klachten gingen vaak over vergunde aspecten, zoals het gebruik van parkeerplaatsen', vertelt ombudsman Arre Zuurmond.
Uiteindelijk kon het team daardoor slechts 'in een beperkt aantal gevallen bemiddelen'.
Zorgen over handhaving coronamaatregelen
De klachten zouden vooral afkomstig zijn uit de stadsdelen Centrum, Oost en Zuid. 'Veel omwonenden klagen over het gebruik van parkeerplekken door de terrassen en het niet of nauwelijks informeren van de buurt', zegt de ombudsman.
Ook zijn er zorgen over de handhaving van coronamaatregelen, vervolgt hij. 'Bijvoorbeeld vanwege een te krappe doorgang. Ook voor mensen met een beperking vormt dat een probleem.'
'In meerdere gevallen werden oude conflicten opgerakeld'
Overigens gunnen veel bewoners het de ondernemers wel om tijdelijk een groter terras te gebruiken, vertelt de ombudsman. Wel werden er in meerdere gevallen 'oude conflicten opgerakeld'. 'Bemiddeling werd daarbij niet altijd op prijs gesteld.'
Evaluatie
De eerste waarnemingen zijn inmiddels gedeeld met het stadsbestuur. Binnenkort volgt er nog een uitgebreidere evaluatie, met daarin adviezen voor de gemeente.
'De afspraak is dat we onze rol langzaam maar zeker weer teruggeven aan de gemeente', legt Zuurmond uit.
💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938!