Stad

NL
V

De 'bezorgde' stad: Amsterdammers krijgen per dag honderdduizend pakketjes

7 november 2020, 07.00 uur · Aangepast 7 november 2020, 07.20 uur · Door Redactie

De bezorging van het aantal pakketjes in de stad heeft in 2020 een enorme vlucht genomen. Elke dag ontvangen Amsterdammers gezamenlijk zo'n honderdduizend pakjes thuis. Dat levert logistieke problemen op, maar oplossingen zijn er ook.

AT5

Een man in de Kanaalstraat schreef onlangs een brief naar de burgemeester. Hij ergerde zich aan een pakketbezorger waar hij met zijn auto op moest wachten. Die moest maar liefst 24 adressen af in de straat. De burgemeester schreef terug en opperde: misschien met de buren afspraken maken om op oneven dagen te laten bezorgen, of gezamenlijk op één adres?

Creatief gedacht, maar niet helemaal haalbaar, denkt logistiek adviseur Walther Ploos van Amstel. 'Er hoeft maar eentje niet mee te doen en dan staat er toch weer een busje in de straat op die even dagen.' Wel heeft hij begrip voor het probleem.

Als je even rondvraagt op straat blijkt bijna iedereen meer te bestellen dan voorheen. Een jas, een vuilnisbak, schoenen, noem maar op. Ook de postbode merkt het. 'Ik breng nu wel veertig pakketjes per dag rond. In slechts twee wijken, hè! Het is enorm toegenomen.' 

Records

In 2020 sneuvelen er records in de stad als het gaat om pakketbezorging. Ploos van Amstel denkt dat er vijftig procent méér bezorgd wordt dan in 2019. 'Zo'n honderdduizend pakketjes per dag. En dan heb ik het over de consumentenmarkt. De zakelijke markt doet nog eens honderdduizend per dag.'

Daarnaast zijn er nog de boodschappen die aan de deur worden afgeleverd. Amsterdam is wat je noemt 'een bezorgde stad'.

Bundelen

Al die busjes en vrachtwagens leveren soms ergernis op, zoals in de Kanaalstraat. Maar wat is er aan te doen? Ploos van Amstel denkt vooral dat er meer gebundeld moet worden bij de pakketbedrijven. 'Zodat er niet vijf verschillende wagens naar hetzelfde adres moeten. Daarnaast geloof ik in kleine, licht elektrische voertuigen zoals fietsen. Maar het belangrijkste is dat de consument moet kunnen bepalen waar en wanneer er geleverd wordt.'

In de Pijp, op de Ceintuurbaan, zit een winkel waar dat al gebeurt. Bij Parcls kunnen bezorgers én buurtbewoners alleen voor hun pakje terecht. Directeur Hans Lingemans: 'Mensen bestellen de pakketjes gezamenlijk, ze zijn bereid om een paar dagen te wachten om ze dan samen te halen. De leverancier hoeft zo minder ritjes te doen. Als we tien winkels kunnen openen in de stad, heb ik becijferd dat we 30 miljoen kilogram CO2 (per jaar) besparen.'

Een klein stukje lopen kan dus duurzamer zijn én ergernis in de buurt besparen. Al valt het bij de postbode in West ook wel mee met de irritatie. 'Ze kennen me, ze vinden me de toffe postbode van de wijk. Ik krijg altijd cadeautjes van ze met kerst. Pakketjes, ja, haha.'

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938