Start van hoofdcontent

Stad

nl

Kwetsbare leerlingen basisonderwijs hardst geraakt door coronacrisis

23 november 2020, 17.28 uur · Door Redactie

Kwetsbare leerlingen worden het hardst geraakt door de coronacrisis. Dat blijkt uit het onderzoek naar de ‘Staat van het Amsterdamse Primair Onderwijs’, die voor het eerst is opgemaakt. Met veel cijfers, grafieken en tabellen worden alle grote thema’s van Amsterdamse basisscholen behandeld. 

'We hebben hard gewerkt om de effecten van de coronacrisis ook mee te kunnen nemen in het rapport', vertelt Arnold Jonk, bestuurder onderwijsstichting STAIJ tegen NH Nieuws. 'Voor de zomervakantie dachten veel mensen nog dat de onderwijsachterstanden door de schoolsluiting tijdens de eerste lockdown wel mee zouden vallen. Ik denk niet dat dat nog kan worden volgehouden.'

Uit het rapport blijkt dat de schoolsluiting de meest kwetsbare leerlingen het hardst heeft geraakt. Op het gebied van rekenen en wiskunde zijn zij het sterkst achteruit gegaan. In hoeverre de leerlingen ondersteuning kregen vanuit huis heeft veel effect gehad op de groei die zij doormaakten.

Segregatie blijft een heikel punt

'We zien in Amsterdam steeds meer bubbelscholen: scholen met voornamelijk leerlingen uit hoger opgeleide gezinnen', zegt Louise Elffers, directeur Kenniscentrum Ongelijkheid, en lector en onderzoeker aan de HvA en UvA. Niet alleen segregatie op grond van onderwijsniveau van de ouders maar ook de migratieachtergrond van leerlingen is al een tijd een groot probleem.

Uit het rapport blijkt dat vooral kinderen met een Turkse achtergrond sterk gesegregeerd naar school gaan. Zestig procent van de Turkse kinderen zou van school moeten veranderen om gelijk verdeeld te zijn over de scholen in de stad.

'Voor sommige scholen is het prettig om populair te zijn, en een groot aandeel kinderen van hoogopgeleide ouders te hebben. Daarom is niet voor iedere school de urgentie even groot om segregatie tegen te gaan', zegt Louise Elffers.

Quote

"Het is fijn dat we het nu direct over de inhoud van het probleem kunnen hebben"

LOUISE ELFFERS - DIRECTEUR KENNISCENTRUM ONGELIJKHEID

Toch zijn veel van de gesignaleerde problemen in het rapport niet nieuw. Maar Louise Elffers benadruk wel dat 'het belangrijkste is dat we de grote problemen, zoals het lerarentekort en segregatie op de Amsterdamse scholen, aandacht blijven geven.'

'Er zijn vaak zaken waar ik aandacht voor vraag, die nog steeds worden ontkend. Ik ben bijvoorbeeld veel bezig met kansenongelijkheid, en ik heb nog te vaak een discussie of het wel een probleem is. Het is fijn om nu al deze cijfers te hebben zodat ik niet eerst het probleem moet schetsen, maar zodat we het direct over de inhoud van het probleem kunnen hebben.'

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938