Start van hoofdcontent

Stad

nl

Aanpak blackspots en lagere maximum snelheid moeten verkeer veiliger maken

9 december 2020, 20.45 uur · Aangepast 10 december 2020, 07.53 uur · Door Redactie

De gemeente gaat de komende twee jaar extra maatregelen nemen om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Een van die maatregelen is het aanpakken van de vele blackpots in de stad; kruispunten of andere plekken waar vaker zware ongevallen plaatsvinden.

Verkeerswethouder Dijksma schrijft dat vandaag in een brief aan de gemeenteraad. Uit een evaluatie van het Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2016 - 2021  blijkt dat er nog winst te behalen valt en daarom scherpt de wethouder de maatregelen aan.

Voorheen werden kruispunten als blackspot aangemerkt als er in drie jaar tijd zes ernstige ongelukken waren gebeurd, dat aantal ongelukken wordt bijgesteld naar drie. Normaal gesproken worden er zo'n vijftien blackspots per jaar aangepakt door de gemeente, maar de ambitie is dat dat aantal flink omhoog gaat. Bij de gevaarlijke verkeerspunten wordt bijvoorbeeld de belijning aangepast, worden er drempels neergelegd en als dat niet genoeg is, gaat het hele kruispunt op de schop.

Van 50 naar 30

In de komende periode wordt er ook meer onderzoek gedaan naar een verlaging van de maximum snelheid. Mogelijk wordt 30 kilometer per uur de norm in de stad. Hoewel de lagere maximum snelheid veel voordelen heeft, bijvoorbeeld voor de ernst van eventuele ongevallen en het reduceren van geluidsoverlast, zijn er ook nadelen. Zo moet het openbaar vervoer in de stad ook langzamer gaan rijden en dat is weer nadelig voor de dienstregeling.

Volgens Dijksma is er meer onderzoek nodig en moeten er ook gesprekken gevoerd worden met openbaarvervoerbedrijven, nood-en hulpdiensten, bewoners en ondernemers. Pas daarna kan er besloten worden of 30 kilometer per uur de norm wordt in de stad.

Dode hoek

Verder gaat de gemeente bekijken of er extra regels nodig zijn rond de dode hoek van vrachtwagens. Een van die regels zou zijn om bepaalde vrachtwagens helemaal uit de stad te weren. Dijksma wil met de branche in gesprek om tot veiliger vrachtverkeer in de stad te komen.

Tot slot wil het stadsbestuur inzetten op gedragsverandering van verkeersdeelnemers en moeten Amsterdammers participeren bij de aanpak van onveilige verkeerssituaties.

Onveilig

Een maand geleden deed het AT5-panel onderzoek naar de verkeersveiligheid in Amsterdam;  73 procent van de ruim 1800 Amsterdammers die deelnamen aan de enquête zei zich onveilig te voelen in het verkeer. 'Ik heb het gevoel dat ik zes paar ogen nodig heb', zei één van de deelnemers over de verkeerssituatie in de stad.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938