Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Javabrug definitief van de baan: 'Amsterdam heeft een nieuw inzicht gekregen'

18 februari 2021, 18.20 uur · Aangepast 18 februari 2021, 18.32 uur · Door Redactie

Amsterdam en minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur scharen zich met z'n tweeën achter het advies van de commissie D'Hooge. Daarmee komt een einde aan de langlopende impasse over de Sprong over het IJ.

AT5

Wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ordening, GroenLinks) maakte vanmiddag bekend dat Amsterdam daarmee nu dus de weg inslaat om twee IJbruggen en een voetgangerstunnel naar Noord aan te leggen. Aanvankelijk wilde het stadsbestuur een brug bij het Javaeiland, maar daar gingen het Rijk en de provincie voor liggen, omdat een brug daar het scheepsverkeer teveel zou hinderen. 

De Belg Alexander D'Hooge moest tussenbeide komen en kwam deze zomer met een veel omvattender advies dat nu dus door alle partijen wordt omarmd. Wethouder Van Doorninck: 'Amsterdam heeft ook een nieuw inzicht gekregen. En daar hebben we wel even aan moeten wennen, laat ik daar eerlijk over zijn. Als je zo lang nadenkt over een Javabrug, dan moet je even denken: God, waar komen ze dan nu terecht? Maar hoe meer we er over nadenken en er met de partners over praten, hoe logischer het is om ze daar neer te leggen.'

Quote

'We gaan nu een inrichtingsplan maken en dat betekent rekenen en tekenen'

wethouder ruimtelijke ordening, marieke van doorinck

De bruggen komen nu verder vanaf het Centraal Station te liggen, maar kunnen daardoor wel hoger worden, waardoor vrachtschepen kunnen blijven passeren. De vrede is dus weer getekend en dat komt Amsterdam goed uit als het gaat om de financiering van het project. 100 miljoen euro was er al gereserveerd voor de Javabrug, maar dat de kosten van de nieuwe plannen hoger uitvallen, lijdt geen twijfel.

Van Doorninck: 'We gaan nu een inrichtingsplan maken en dat betekent rekenen en tekenen. Eerst rekenen om te bekijken wat het allemaal gaat kosten en daarna ga je bekijken hoe je die kosten gaat invullen.'

De nieuw te realiseren fietsring

De Oostbrug bij het Azartplein moet als eerste aan de beurt komen, daarna pas de voetgangerstunnel achter CS en de Westbrug. Een kleine duizend Amsterdammers reageerden al toen de plannen van D'Hooge naar buiten kwamen, ook nu zegt de wethouder nog in gesprek te gaan met de bewoners.

Dat wordt dus straks wel een stukje fietsen als je het IJ over wilt, al is de wethouder het daar niet mee eens: 'Ik denk dat we Amsterdam dan veel te klein bekijken, als we denken dat iedereen vanaf CS naar noord wil fietsen. Ik denk juist dat het advies van D'Hooge ons geleerd heeft om met een wat bredere blik naar onze stad te kijken, waardoor die ook bredere verbindingen krijgt en eigenlijk ook een grotere stad wordt met meer verbondenheid.'

Bekijk het hele interview in de video.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938