Start van hoofdcontent

Politiek

NL
V

Planning project Zuidasdok in gevaar door missend besluit over extra miljard

3 december 2021, 07.00 uur · Aangepast 3 december 2021, 07.13 uur
Door Robin Antonisse · Foto: Team V Architectuur

Het Rijk en de gemeente hebben nog vier maanden de tijd om het eens te worden over hoe de pijn van de kostenoverschrijding van Zuidasdok wordt verdeeld. Het zogeheten budgettekort van 1,2 miljard euro kan anders leiden tot een forse verdere vertraging van het project. Mede door de stroperige formatie van het kabinet laat een besluit over wie welk deel betaalt nog steeds op zich wachten.

Team V Architectuur

Dat blijkt uit de halfjaarrapportage van het project. De rapportage dateert van eind juni, maar is pas deze week gepubliceerd. De voorlopige planning is dat Zuidasdok, waarbij station Zuid wordt vernieuwd en de A10 Zuid wordt ondertunneld, uiterlijk in 2036 klaar is. Maar hoe langer er geen besluit wordt genomen over het tekort, hoe groter het risico is op grote gevolgen zoals een forse vertraging.

Risico op vertraging

Ondanks het budgettekort konden de werkzaamheden aan station Zuid de laatste anderhalf jaar toch doorgaan, omdat die werden betaald met het budget dat nog in kas is. Echter komt het project nu op een punt dat verschillende delen van het project moeten worden aanbesteed. In maart 2022 moet in ieder geval overeenstemming zijn over de kosten van twee onderdelen die worden aanbesteed. Gebeurt dat niet, dan kan dat leiden tot uitstel van die aanbestedingen met vertraging tot gevolg.

Al sinds het voorjaar van 2020 is duidelijk dat het project honderden miljoenen meer gaat kosten en dat het Rijk er samen met de gemeente uit moet komen wie voor dat tekort zou opdraaien. Maandenlang praten bood geen uitkomst en toen het kabinet begin dit jaar vanwege de toeslagenaffaire aftrad, schoof toenmalig verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuijzen een besluit over het tekort door naar een nieuw kabinet. "Er is ook nog geen zicht op wanneer besluitvorming zal plaatsvinden", aldus het rapport.

Extra bijdrage

Om een debacle zoals bij de Noord/Zuidlijn te voorkomen, werd in 2012 afgesproken dat het Rijk bij extra kosten 75 procent zou betalen en de gemeente 25 procent. Daar werd aan toegevoegd dat Amsterdam niet meer dan ongeveer 60 miljoen euro aan extra kosten zou betalen. Toen bleek dat de kosten ruim een miljard euro hoger zouden uitvallen, adviseerde een adviescommissie onder leiding van oud-minister Sybilla Dekker aan het Rijk en de gemeente om eenmalig een extra bijdrage te doen, buiten die 60 miljoen om.

De gemeente maakte de zomer bekend dat het bereid is om extra bij te leggen, een meerderheid van de gemeenteraad steunt dat besluit. Het Rijk en de gemeente moeten samen een knoop doorhakken over wie welk deel van de 1,2 miljard euro betaalt., maar doordat het kabinet demissionair is, worden er geen grote besluiten genomen.

Het uitblijven van een besluit over het budgettekort wordt gezien als het grootste risico voor het project. "Zuidasdok heeft de consequenties van het uitblijven van de besluitvorming inmiddels inzichtelijk gemaakt, hier de opdrachtgevers over geïnformeerd", aldus het rapport. "Zuidasdok ziet de urgentie van dit risico toenemen."

De totale kosten van het project zijn geraamd op 3,2 miljard euro.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938