Start van hoofdcontent

Stad

nl

Waternet gaat de mist in met innen rekeningen: "In een keer 373 euro kwijt"

10 juni 2022, 17.00 uur · Aangepast 10 juni 2022, 21.31 uur · Door AT5/NH Amsterdam

Ruim 300 Amsterdammers stonden vandaag even raar te kijken toen ze hun bankrekening checkten. Waternet schreef vele malen een nog openstaand maandbedrag af waardoor er soms in een keer honderden euro's werden geïnd. Het ging om een verzameling oude maandbedragen, die door een fout bij Waternet nog niet geïnd waren. 

Een van hen laat weten dat Waternet veertien keer het oude maandbedrag, dat 26 of 27 euro is, heeft afgeschreven. "Geen aankondiging of mail, gewoon 373 euro in een keer kwijt."

Uiterst vervelend

Een woordvoerder van Waternet bevestigt dat dit vandaag is gebeurd. "Het is bij 314 Amsterdammers gebeurd. Dat is uiterst vervelend en we begrijpen dat Amsterdammers zich overvallen voelen. Normaal gesproken sturen we een brief waarin we vertellen dat er meerdere afschrijvingen in een keer komen."

De achterstand van maandbedragen is eerder ontstaan toen het bedrijf overstapte op een nieuw IT-systeem. Die achterstanden worden dus af en toe ingelopen, maar normaal gesproken krijgen klanten dan dus eerst een waarschuwing. 

Coulant

De bedragen die vandaag zijn afgeschreven verschillen. Volgens de woordvoerder ging het gemiddeld om een bedrag van 177,95 euro. Klanten van Waternet die vragen hebben kunnen de klantenservice bellen. "We zijn altijd coulant met dit soort dingen en denken graag mee met de Amsterdammers voor een passende oplossing en eventuele betalingsregeling."

Er zijn vaker digitale problemen bij Waternet. Zo opende de SP vanwege het afschrijven van oude maandbedragen zelfs een meldpunt, lukte het niet om 'fysieke metermutaties' administratief te verwerken en werd het bedrijf zelfs onder verscherpt toezicht gesteld. 

Enquête AT5-panel: 30 procent van ondervraagden heeft soortgelijke problemen

In een enquête over contact met de gemeente onder het AT5-panel, die later deze maand verschijnt, heeft AT5 ook naar het contact met Waternet gevraagd. 30 procent van de respondenten laat weten weleens problemen te hebben gehad met rekeningen of incasso's van Waternet. Eén op de twee respondenten zegt de afhandeling van die problemen als slecht te ervaren. 

"Soms dan werd er maanden lang niet geïncasseerd en dan ineens in een keer zo veel. Weliswaar het aantal maanden die ze niet geïncasseerd hadden maar toch.... Hierdoor kunnen mensen wel in de problemen komen", stelt een respondent. "En als je toestemming geeft voor een maandelijkse incasso dan moet dat ook nageleefd worden."

De afschrijvingen bij een van de gedupeerden:

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938