Naast de euro kan de stad binnen de komende vier jaar ook een nieuw soort munt verwachten. Eentje die enkel in Amsterdam gebruikt kan worden bij lokale ondernemers. Volgens de coalitie zou deze, vooralsnog digitale munt, de buurteconomie versterken. "Het zorgt ervoor dat het geld echt in de stad blijft circuleren", duidt GroenLinks-raadslid Elisabeth IJmker.
Op Sardinië hebben ze de Sardex, een lokale munteenheid die bewoners kunnen gebruiken bij ondernemers uit de buurt. Het is één van de inspiraties voor de gemeente om zelf ook een lokale munt in te voeren. "Want waar het om gaat is dat er natuurlijk veel geld wordt verdiend in de stad en dat dat geld de stad weer verlaat via bijvoorbeeld platforms en andere grote bedrijven. Dus voor het lokale mkb zou het betekenen: meer werk en meer inkomen", verklaart IJmker. Binnen de fractie van GroenLinks, de partij die in hun verkiezingsprogramma al sprak over deze munt, is zij de portefeuillehouder voor de digitale munt.
Nu staan de plannen ook in het coalitieakkoord en is het college bezig met de voorbereidingen voor een pilot. De precieze invulling is nog onzeker, zo is niet bekend hoe consumenten aan de munt zullen komen, waar het aan gekoppeld wordt en welke partijen mee mogen doen. Toch gelooft IJmker in de toegevoegde waarde van de munt: "Ik denk dat als je in Amsterdam woont je ook ziet dat er bepaalde kleine zaken verdwijnen, dat speciaalzaken het zwaar hebben, en dat je die kan ondersteunen hiermee".
Heeft de gemeente wel echt een lokale munt nodig om het mkb te ondersteunen? Kan dat niet gedaan worden met een campagne van de gemeente? IJmker: "We hebben dat soort campagnes ook wel geprobeerd in het verleden, maar nu hebben we een paar leuke voorbeelden uit het buitenland waar je ziet dat zo een lokale munt ook op een structurele manier kan bijdragen." Volgens haar is er genoeg geld bij Economische Zaken voor dit project.
"Als slechts een deel van de lokale bevolking het gebruikt is het nog maar de vraag of het wel handig is"
Maar de Amsterdammers die wij spraken zijn minder overtuigd. Een vrouw op de Dappermarkt vindt het moeilijk: "Want we hebben al moeite met de euro, althans, dan praat ik over mezelf. Maar een extra munt? Nee." Ze is niet de enige, ook een lokale ondernemer zelf twijfelt. "Ik denk dat het op dit moment genoeg is, dat is wat ik denk. Maar we gaan het meemaken."
Volgens econoom Jalal Selmani past de ontwikkeling binnen de digitalisering van geld. "We kennen allemaal de bitcoins. In die zin is het interessant en vind ik het voordelig dat de overheid zegt: laten we experimenteren. Twintig jaar geleden hadden ze dat nooit gezegd."
Maar, ook Selmani ziet dat het succes van de munt veel voorwaarden kent, zoals dat de munt makkelijk te gebruiken moet zijn en dat ondernemers willen meewerken. "Doel van zo’n munt is dat iedereen die gaat gebruiken. Als slechts een deel van de lokale bevolking het gebruikt is het nog maar de vraag of het wel handig is."
Makkie
In Oost bestaat er al een soort van lokale munt in de vorm van vouchers: de Makkie. Wie vrijwilligerswerk doet, krijgt een voucher die ze kunnen uitgeven bij winkels in het stadsdeel. Ook bij Studio/K nemen ze de vouchers aan in ruil voor een filmvoorstelling. "Vier Makkies per filmticket", legt medewerker Gijs Schabbink uit. Volgens hem loopt het niet storm, maar komen er zeker wekelijks gasten die hun Makkies gebruiken. Schabbink vindt het een mooi systeem, en hoopt dat als er een stadsbrede variant komt, het ook maatschappelijk blijft.
In het geval van de Makkies worden de vouchers zo nu en dan opgehaald. Ondernemers die ze accepteren, krijgen ook weer geld terug van de gemeente. "Wij krijgen voor vier Makkies zes euro vijftig terug", legt Schabbink uit.
Dat is echter niet de bedoeling voor de stadsbrede munt, vertelt IJmker. "Als lokale ondernemer kan je het ook ergens anders uitgeven, dus het is niet per se een voucher op die manier, maar meer dat je het geld echt lokaal laat circuleren. Dat het de stad niet verlaat." Volgens haar zal het waarschijnlijk gekoppeld worden aan de euro. "Uiteindelijk moet het ergens een monetaire waarde hebben."
'Amsterdammertje'
Econoom Selmani heeft nog wel een tip voor het college: "Je moet echt een goede PR campagne erop loslaten, zodat echt iedereen het gaat kennen. Promoten die handel." En dat begint natuurlijk bij een goede naam. Selmani pleit voor de '020coin'. De Amsterdammers op straat houden het bij 'Mokummunt', het 'Amsterdammertje' en een gaat zelfs voor 'Amsterdamse Crypto Munt'.
💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938!