Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Taxidienst RMC laat André (73) vijf uur wachten in de nacht: "Ik werd opgehaald om half zes"

27 juni 2022, 19.16 uur · Aangepast 27 juni 2022, 20.22 uur · Door Jimmy Miltenburg

Een avondje uit is zaterdag voor André van Ham uit Oost in een fiasco geëindigd. Na een bezoek aan een voorstelling op de Zeedijk bestelde hij een taxi van RMC naar huis. Deze kwam nooit opdagen en het kostte hem ruim vijf uur om thuis te komen. 

Na de voorstelling bij Mascini op de Zeedijk besluit Van Ham, die niet goed ter been is, nog een drankje te drinken bij proeflokaal De Ooievaar, om daar op de bestelde taxi te wachten. "Ik keek in mijn appje en zag mijn rit ook bevestigd", blikt hij terug.

"Op een gegeven moment was het appje blanco, toen heb ik het RMC gebeld en gezegd dat ik de reservering niet meer zag staan. Ze zeiden: 'maakt u zich geen zorgen, uw auto komt ietsje later, maar hij komt eraan. We hebben storing in het systeem, maar u staat genoteerd voor 0.45 uur. Dat kan 1.00 uur worden.'" De taxi kwam echter nooit opdagen.

Wachten in hotellobby

Van Ham heeft contact gezocht met RMC, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het aanvullende openbare vervoer in de stad, maar na 1.00 uur is er geen personeel meer aanwezig. Toen ook het café dichtging werd de situatie voor Van Ham nog vervelender. In de regen verplaatste hij zich, ondanks zijn fysieke beperkingen, naar een nabijgelegen hotel waar hij in de lobby mocht wachten. De hoop op een auto van RMC had hij opgegeven, maar een taxi via een reguliere aanbieder was ook niet te krijgen. 

Eerder incident

Enkele jaren geleden maakte Van Ham hetzelfde mee. "In een rolstoel op het Koningsplein om kwart over drie 's nachts. Ik zou om één uur opgehaald worden en ik stond er om 3.00 uur nog", vertelt hij. Toen schakelde hij de politie in, die hem vervolgens thuis heeft afgezet. Zaterdag probeerde hij dat opnieuw, maar nu minder succesvol.

"Ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik in een rare situatie verkeerde, maar dan word je weggezet als een klein kind eigenlijk", geeft hij aan. "Ik vroeg om hulp, het was een hulpvraag en dat werd genegeerd." Een woordvoerder van de politie laat weten geen mogelijkheden te hebben om te achterhalen wat er zich heeft afgespeeld op zaterdagnacht. Wel belooft ze contact op te nemen met Van Ham om het voorval te bespreken. 

Quote

"Alle kosten worden vergoed en André krijgt een boekenbon toegestuurd"

woordvoerder Rmc

Drukker dan normaal

Inmiddels zat Van Ham nog altijd in de lobby van het hotel en werd daar geprobeerd via de reguliere weg een taxi te regelen. Uiteindelijk lukt dat via TCA. "Toen werd ik opgehaald om half zes, tien voor zes was ik thuis en toen stortte ik even in", vertelt hij. Vandaag heeft hij een klacht ingediend bij RMC. 

Een woordvoerder van taxibedrijf RMC laat aan AT5/NH Amsterdam weten dat het zaterdagnacht drukker was dan normaal en betreurt de gang van zaken. Door de drukte is TCA gevraagd de rit over te nemen, iets dat gebruikelijk is. In dit geval ging het mis, omdat het TCA door de grote drukte niet lukte om een vrije auto te vinden voor Van Ham.

Maatwerk

De rit werd teruggeven aan RMC, maar dat kwam niet meer op tijd binnen bij het bedrijf. RMC noemt het een 'vervelende samenloop van omstandigheden' en belooft: "Alle kosten worden vergoed en Van Ham krijgt een boekenbon toegestuurd." Op basis van de ingediende klacht over de bereikbaarheid van het bedrijf wordt ook daar naar gekeken. "We gaan proberen deze klant een maatwerkoplossing te bieden zodat hij ons in toekomst beter kan bereiken bij incidenten", aldus een woordvoerder.

Voor Van Ham staat het incident niet op zichzelf en hij hoopt dat het taxibedrijf harder zijn best zal doen om de klanten te helpen. RMC wijst erop dat het naar hun eigen inzicht wel degelijk goed gaat, omdat "de dienstverlening momenteel gezien alle uitdagingen nog steeds goed is. We vervoeren dagelijks tegen de drieduizend passagiers en gezien de huidige ontwikkelingen in de taximarkt is dat een prestatie. Daarom balen we zo dat deze klant zo enorm lang heeft moeten wachten".

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938