Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Steeds meer 'nep-gehandicapten' op Schiphol: "Geen goed woord voor over"

5 juli 2022, 19.32 uur · Aangepast 5 juli 2022, 19.43 uur · Door AT5

Nu de wachtrijen op Schiphol de laatste maanden langer zijn dan normaal, zien medewerkers steeds vaker passagiers die een handicap faken en speciale assistentie aanvragen om de wachtrijen te omzeilen. Het is een klap in het gezicht voor iemand als Rivka Smit, die door haar spierziekte SMA deze assistentie hard nodig heeft.

AT5

"Mensen hebben geen idee wat voor offers wij moeten brengen om te kunnen reizen", zegt Smits. "Daar gaat een lange planning aan vooraf. Als je dan gaat faken dat je een beperking hebt, dan vraag ik me wel af waar we als maatschappij naartoe zijn afgedaald."

Rijen omzeilen

Sinds de meivakantie ziet Schiphol een toename van 35 procent vergeleken met 2019 in het aantal aanvragen van passagiersassistentie. Volgens Madelon van der Hof van Schiphol is die stijging op twee manieren te verklaren. "Deels komt het omdat mensen langer moeten wachten en dus fysiek eerder assistentie nodig hebben."

"Anderzijds zien we ook dat reizigers hulpmiddelen inzetten om rijen te omzeilen", vervolgt Van der Hof. "Voor dat laatste hebben we natuurlijk geen goed woord over. Het zorgt ervoor dat de kwetsbare groep reizigers hierdoor in de verdrukking komt." Zo moeten mensen met een beperking langer wachten op assistentie en is er volgens medewerkers van Schiphol soms een rolstoeltekort.

Die ongemakken komen dan bovenop alle andere zaken die mensen met een beperking moeten regelen. "Wij moeten al eerder komen om ervoor te zorgen dat onze rolstoelen en hulpmiddelen op een veilige manier vervoerd kunnen worden", vertelt Smits. "Daar hebben we natuurlijk alle begrip voor, maar het wordt alleen maar moeilijker als mensen dit soort situaties gaan creëren."

Oproep

Volgens Madelon van der Hof is het voor Schiphol lastig om hier direct iets aan te doen. "We zijn namelijk wettelijk verplicht om iedereen die daarom vraagt, hulp te verlenen. We mogen dus niet vragen naar de reden van de aanvraag. Vandaar ook echt de oproep aan mensen om alleen assistentie aan te vragen als je dat ook echt nodig hebt."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938