De economie rondom influencers groeit. En dat gaat verder dan alleen het perfecte plaatje op Instagram. Zo zijn er bijvoorbeeld steeds meer zogenoemde social media experiences en horecazaken die helemaal zijn ingesteld op het maken van het perfecte plaatje. "Mensen kunnen nu beleven wat ze eerst alleen online zagen", zegt UvA-docent Eva van Reijmersdal. "Dat is heel aantrekkelijk."
Van Reijmersdal ziet dat de Instagram-restaurants de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. Maar ook de social media-musea zijn in aantal toegenomen. "Het zijn er nu drie in Amsterdam, sinds een paar jaar. Je ziet het toenemen en je ziet een verplaatsing van online naar offline", vertelt Van Reijmersdal. "Nu kunnen mensen beleven wat ze eerst alleen online zagen."
Eén van die plekken waar mensen naartoe gaan voor zo'n ervaring, is het restaurant MaMa Kelly in het Olympisch Stadion. Het restaurant is helemaal roze. "We willen echt dat mensen hier binnenlopen en denken: wauw", vertelt Karlijn Plooijer van MaMa Kelly.
"Twintigers willen laten zien dat ze op een populaire plek zijn geweest"
"Vaak hebben de gasten zich helemaal opgemaakt om foto's te maken", zegt Plooijer. "Ze hebben mooie jurkjes aan en hoge hakken. Daarnaast bestellen ze bepaalde drankjes omdat ze weten dat die goed staan op de foto."
Felle kleuren en harde muziek
In socialmedia-musea als deze vind je verschillende ruimtes met felle kleuren, harde muziek en flitsende lichten. De kamers hebben elk een ander thema. Zo heb je bij The Upside Down in Zuid een Mondriaan-kamer en een kamer met een roze vliegtuig. Bij Youseum hebben ze een ruimte die een baarmoeder moet voorstellen. "Die hebben we gemaakt in samenwerking met een kunstenaar", vertelt Joep Heusschen, mede-eigenaar van het museum.
"We proberen aan elke kamer een diepere laag te geven, een betekenis", zegt Heusschen. Alle socialmedia-musea hebben in elk geval één kamer met hetzelfde concept: de ballenbak. "Wie vindt het niet leuk om in een ballenbak een foto te maken?"
Likes
Van Reijmersdal heeft verschillende verklaringen voor de populariteit van de bovenstaande plekken. "Twintigers willen er vaak goed uit zien op de foto's en laten zien dat ze op een populaire plek zijn geweest." Daarnaast willen ook kinderen steeds vaker influencer worden, vertelt de hoofddocent. "Het is het nadoen wat influencers doen." Ook likes krijgen is een strekte motivator om naar deze instagrammable plekken te gaan. "Dat is dat influencer-idee, van: mensen vinden mij leuk."
"Het is geen luie marketing, het is slimme marketing"
Dat bezoekers komen voor die ene foto op Instagram, heeft een bijkomend voordeel. Het maakt ze gelijk 'mini-ambassadeur', zegt museumeigenaar Heusschen. Op de vraag of het geen luie marketing is, antwoordt hij: "Dat is slimme marketing."
Volgens Heusschen zit daar bovendien ook een uitdaging. "Je moet ervoor zorgen dat ze het willen delen." Het is iets waar 'standaard' musea nog veel van kunnen leren, zegt Van Reijmersdal. "Als die inspelen op het creëren van mooie plaatjes, kunnen ze een nieuwe doelgroep aanspreken."
Of deze plekken ook blijvend zijn, is de vraag. "De toekomst zal het moeten uitwijzen", aldus Van Reijmersdal, al denkt ze wel dat het voorlopig nog interessant blijft. Vooral als de musea en restaurants af en toe aanpassingen maken, zodat mensen nieuwe foto's kunnen maken.
💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938!