Start van hoofdcontent

Stad

nl

Dikke rijen voor je patatzaak dankzij TikTok: "Leuk, maar het mag wel wat minder"

20 januari 2023, 07.00 uur · Door Michiel Klaassen

Wat als je eettent ineens viral gaat? Het overkwam al meerdere Amsterdamse ondernemers. Soms tot onvrede van buurtbewoners, die klagen over drukte, troep en verkeerschaos. In de Runstraat zien sommigen een succesvolle patatzaak liever vertrekken, maar de eigenaar zegt er alles aan te doen om de overlast te beperken. "We hopen hier lang te blijven."

AT5

Het overkwam al meerdere eetzaakjes in de stad: dikke rijen voor de deur nadat filmpjes van de zaak viral gingen op Instagram en TikTok. Vaak zitten ze in het centrum, zoals de patatzaak van Floris Feilzer. "Maar ik weet ook een winkel in West die croissants verkoopt en ook enorme rijen voor de deur heeft", vertelt Feilzer. "Best opmerkelijk natuurlijk, omdat toeristen daar normaal minder snel komen."

Crowdmanager

En zo komt het dat, op een willekeurige doordeweekse dag in januari, er vlak na openingstijd al een rij voor de deur van de zaak van Feilzer staat. Vijf man staan er in de piepkleine zaak te snijden, te bakken en te beuken. En dan is er recent ook nog iemand ingehuurd om de rij in goede banen te leiden. Deze crowdmanager zorgt ervoor dat klanten ruimte maken op de stoep voor passanten.

Is de patat hier zo buitensporig goed? Feilzer is trots zijn product, maar is ook realistisch. "Hier, moet je zien", en hij haalt zijn telefoon tevoorschijn, "deze TikTok-filmpjes zijn miljoenen keren bekeken". Simpele video's, gemaakt door toeristen die zich vergapen om zijn zaak en filmpjes via sociale media delen met hun vrienden en de wereld.

Buurtbewoners klagen dat klanten een troep achterlaten op straat

Bewonersorganisatie Grachten9+ zit in zijn maag met het plotselinge succes van de zaak. "Geloof me, ik gun die jongens hun succes van harte", zegt Carla Hoffschulte. Ze woont al veertig jaar in de buurt. "Maar voor bewoners, het verkeer en andere ondernemers zit daar een schaduwkant aan." Behalve de drukte gaat het haar om de troep op straat en om de onveilige verkeerssituaties die er ontstaan.

"Niet voor het snelle geld"

Feilzer is natuurlijk blij met de rinkelende kassa, maar probeert de banden met de buurt goed te houden. "We zitten hier niet voor het snelle geld, wij hopen hier lang te blijven." Hij vertelt dat hij en zijn werknemers hun best doen de buurt schoon te houden, bijvoorbeeld door afval te prikken. "En we spreken toeristen aan als ze op stoepjes en trapjes voor de deuren gaan zitten." Maar ja, geeft hij eerlijk toe: "We kunnen niet alle overlast voorkomen."

Hoffschulte vindt dat de zaak meer moet doen om de excessen van het succes bij te sturen. En als dat niet gebeurt? Wellicht zou de zaak elders zijn succes voort kunnen zetten. "Op een locatie waar je meer binnenruimte hebt en de mensen op straat beter kan managen."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938