Start van hoofdcontent

Stad

nl

Elektrische auto opladen in prijs verdubbeld: "In Rotterdam de helft goedkoper"

11 februari 2023, 07.00 uur · Aangepast 11 februari 2023, 13.56 uur · Door Hedwig Goudsmit

Amsterdammers met een elektrische auto balen als een stekker. De prijzen voor het opladen van een auto zijn sinds januari namelijk verdubbeld. Waar het aan sommige palen eerst 31 cent per kilowattuur was, is het nu vaak 68 cent. In Amsterdam kost een auto volledig opladen met die stijging zo'n 40 euro.

 "Ik laad 'm niet meer op straat op", zegt Diana Wittendorp. Ze is blij met haar elektrische auto, maar dat de laadpalen steeds wisselen in prijs, vindt ze wel irritant. "De prijzen zijn nu zo hoog dat ik de auto niet meer voor de deur oplaad." In plaats daarvan laadt ze nu op haar werk op. Dat scheelt ongeveer tien cent per kilowattuur.

Quote

"Ik laadde de auto op voor de deur, semi-illegaal, want ik heb geen oprit"

Diana Wittendorp, eigenaar

Dat de prijzen zo omhoog zijn gegaan, heeft onder andere te maken met de contracten van de aanbieders van laadpalen in Amsterdam. De gemeente heeft op dit moment een vergunning aan twee partijen verleend voor het beheren van laadpalen. Die bedrijven, TotalEnergies en Vattenfall (dat dit halfjaar de laadpalen overdraagt aan Equans), kopen eens in de zoveel jaar stroom in voor hun palen.

"Maar dat moesten ze doen, net op het moment dat het heel duur was", vertelt Robert van Gent, van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Bijzonder is het wel, volgens Van Gent. "In Rotterdam is het de helft goedkoper dan in Amsterdam."

Ook werd er tijdelijk minder belasting geheven op energie; 9 procent in plaats van 21 procent. "Maar dat is sinds januari vervallen", zegt Van Gent. Terwijl de korting op brandstof nog steeds geldt. De prijzen verschillen ook doordat er verschillende aanbieders van laadpassen zijn. De bedrijven achter de laadpassen kunnen uiteindelijk bepalen hoeveel de elektrische rijder betaalt. 

Dynamisch laden

De VER heeft een verzoek aan de Tweede Kamer gestuurd met een aantal opties om de tarieven laag te houden voor de autobezitters.

Allereerst benoemt Van Gent de optie om het op de laadpaal inzichtelijk te maken welke laadpas het goedkoopste werkt op die paal. "Daarnaast willen we graag dynamisch kunnen laden", vertelt hij verder. "Dus dat de prijs meebeweegt met de energieprijs die op dat moment overal geldt." De VER ziet ook graag dat de tarieven sneller naar beneden kunnen worden bijgesteld als het kan. Op dit moment kan dat elke drie maanden.

Doordat de prijzen zo wisselen per laadpaal, gaan sommigen daar creatief mee om. Diana laadt haar auto dus nu op haar werk op, in Leiden. Daarvoor laadde ze haar auto ook weleens aan haar huis op. "Maar ik heb geen oprit, dus het is semi-illegaal", lacht ze. "Het is nu zelfs ook goedkoper om bij een snellader aan de snelweg te stoppen."

Amsterdam klimaatneutraal

Van Gent kijkt kritisch naar de plannen van de gemeente om in 2030 geen benzine-auto's meer in de stad toe te staan. "Op deze manier is het niet aantrekkelijk om over te stappen." De gemeente is het daarmee eens en zegt in een reactie dat het een tegenvaller is dat de oplaadkosten zo zijn gestegen. "We hebben met de aanbieders een afspraak dat de prijzen per kwartaal geïndexeerd kunnen worden." Als de prijzen dan gedaald zijn, zullen de laadprijzen ook dalen.

"We stimuleren elektrisch vervoer waar we kunnen en blijven in gesprek met het Rijk over de aantrekkelijkheid van het elektrisch rijden ten opzichte van fossiel rijden", laat de woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst (Vervoer en Luchtkwaliteit) weten. De gemeente gaat het elektrisch rijden alleen niet subsidiëren. "We kunnen niet van álle Amsterdammers een bijdrage vragen om de kosten voor de elektrische rijders te beperken."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938