Start van hoofdcontent

Stad

nl

Veel klachten over de OV-chipkaart

17 november 2009, 10.24 uur · Aangepast 18 november 2009, 10.13 uur

De ombudsman voor het openbaar vervoer, OV Loket, heeft over de eerste negen maanden van dit jaar bijna achthonderd klachten over de ov-chipkaart binnengekregen van reizigers.

Dat heeft de organisatie dinsdag laten weten. Daarbij zaten ook veel klachten uit de regio Amsterdam.  Volgens OV Loket werken de vervoersbedrijven te weinig samen en is de chipkaart "versnipperd'' en "ondoordacht" ingevoerd.

De ombudsman wijst er op dat de bedrijven het voor reizigers onnodig moeilijk maken doordat ze verschillende systemen gebruiken voor de chipkaart en allemaal eigen regels hebben voor bijvoorbeeld het gebruik van abonnementen. "Ook procedures voor klachtenafhandeling zijn vaak niet duidelijk, waardoor klagende reizigers nogal eens van het kastje naar de muur worden gestuurd", vindt OV Loket. Het OV Loket is vorig jaar opgericht door het ministerie van Verkeer en Waterstaat om klachten te behandelen die niet afdoende door de vervoersbedrijven worden afgehandeld.