Stad

Klachten over zorg tehuizen niet gehoord

26 maart 2010, 15.36 uur · Aangepast 27 maart 2010, 18.13 uur

Er moet sneller en beter worden gereageerd op klachten over slechte zorg in verzorgings- en verpleeghuizen. Dat zeggen familieleden van enkele Amsterdamse bewoners van dergelijke instellingen in Het Parool.

Hun ervaringen lopen parallel aan bevindingen van de Nationale Ombudsman. Een vrouw vertelt hoe zij jarenlang klaagde over de zorg die haar moeder ontving in Berkenstede in Diemen, zonder gehoor te vinden.  Ook de familie van een zwaar gehandicapte jongen diende drie klachten in bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), maar dat haalde niets uit.

Als IGZ wel een klacht in behandeling neemt, zijn de problemen nog niet opgelost, zegt Maarten Meulendijks. De gehandicapte Meulendijks kreeg pas een reactie van IGZ op zijn klachten over een verpleeghuis op IJburg toen hij de media had opgezocht. Dat was een half jaar geleden. "We zijn nu weer drie maanden verder, en ik heb nog steeds niets gehoord,'' zegt hij in Het Parool.

In een rapport uit december noemt de Nationale Ombudsman IGZ 'een papieren tijger die af en toe wel gromt, maar vrijwel nooit bijt.' IGZ zegt geen individuele klachten te mogen behandelen. Zij vindt dat de overheid de wet moet aanpassen als het huidige toezicht niet voldoende is. Volgens de woordvoerder zijn de klachten wel aanleiding te gaan praten. De klacht van Meulendijks is volgens de woordvoerder nog in onderzoek.