Cultuur

NL
V

Anne Frankhuis beste reputatie onder jongeren

31 maart 2010, 18.13 uur · Aangepast 31 maart 2010, 20.47 uur

André van Duin heeft als persoon de beste 'brand' binnen de nationale cultuursector. Het Anne Frank Huis neemt onder de cultuurorganisaties de sterkste positie in. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek in de cultuursector van een merkenbureau.

Opvallende nieuwkomers binnen de top-150 van sterkste cultuurmerken zijn de Hermitage Amsterdam en Paleis Het Loo. In een half jaar tijd heeft de Hermitage ruim 700.000 bezoekers getrokken en een sterke reputatie opgebouwd onder de Nederlandse bevolking. Het Anne Frank Huis heeft een sterke onder jongeren. Het museum staat voor hen op de eerste plaats, gevolgd door Bløf en Marco Borsato. De top-3 van sterkste cultuurmerken bestaat bij senioren uit André van Duin, André Rieu en Johnny Kraaijkamp senior.

Het duo Acda en De Munnik zakte in twee jaar tijd van de 13de plaats naar een plek buiten de top-150. Ook Herman van Veen, die dit jaar zijn 65ste verjaardag vierde, zakte aanzienlijk. In 2008 stond hij nog op de 7de plek, maar ook hij is niet meer terug te vinden in de top-150. Het is vooral een deel van de 'oude garde' die aanzienlijk aan het dalen is.

De provincie Noord-Holland blijkt de meeste cultuurmerken met een sterke reputatie in huis te hebben. Ruim de helft van de organisaties en personen die tot de 150 sterkste cultuurmerken van Nederland behoren, zijn in deze provincie gevestigd. Het grootste deel hiervan komt uit Amsterdam. Voor het onderzoek zijn ruim 2.000 respondenten ondervraagd.