Start van hoofdcontent

Stad

nl

Melissa woedend na oplichting reisbureau

15 december 2012, 11.00 uur · Aangepast 16 december 2012, 09.40 uur

Stomverbaasd was de Amsterdamse Melissa Purperhart, toen ze in Het Parool las dat de eigenaresse van Elegant Travel haar agressieve klanten zat is.

'Ze doet zich voor als slachtoffer, maar wíj zijn het slachtoffer. Zij is gewoon een geraffineerde oplichtster.'

Het had een mooie reis moeten worden: op Tweede Kerstdag zou de 27-jarige studente Fiscaal Recht met het vliegtuig naar Suriname gaan om daar met vrienden en familie de feestdagen door te brengen. Maar in plaats daarvan wordt het een koude kerst in Nederland, nu blijkt dat het reisburau waar Melissa haar vlucht boekte haar ticket niet in orde heeft en haar geld in rook lijkt opgegaan. 'De betaling is niet voldaan, terwijl het bedrag wel is afgeschreven. Ik ga nu gewoon niet naar Suriname. Ik heb keihard gewerkt voor mijn ticket, en kan er niet nog één betalen.'

Het retourticket, ter waarde van 1150 euro, had ze geboekt bij Elegant Travel: een reisbureau aan de Bijlmerdreef waar ze al eerder zaken mee had gedaan. Het had de goedkoopste tickets en oogde professioneel. 'Ik had er in de zomer ook al een ticket geboekt en toen ging alles goed.'

Verzameling
Pas toen ze nog een reis wilde boeken, ging het mis. In oktober voldeed Melissa de betaling voor haar ticket en twee weken geleden ging ze vol goede moed naar het reisbureau om de tickets op te halen. Die bleken er toen nog niet te zijn, of ze deze week terug wilde komen? Maar zo ver kwam het niet. Afgelopen maandag kwam het nieuws naar buiten dat boze klanten zich voor het reisbureau hadden verzameld om hun geld of ticket te eisen. In het stuk, dat ook Melissa onder ogen kreeg, vertelde eigenaresse Hazragatoen Mohamedhoesein de ophef onbegrijpelijk te vinden. 'Het is de manier waarop mensen je in Zuidoost benaderen, zo agressief', reageerde ze in Het Parool.

Melissa vreesde meteen voor haar eigen geld en ticket en probeerde het reisbureau te bereiken, maar daar bleek niemand aanwezig te zijn. Daarop zocht ze contact met vliegmaatschappij SLM en toen bleek: haar boeking was geannuleerd wegens niet-betaling. 'Terwijl ik de hele som had betaald! Begrijp me goed: ik ben absoluut geen voorstander van geweld. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die door Mohamedhoesein gedupeerd zijn, haar iets aan willen doen, een pak slaag willen geven.' Wat Melissa zelf vooral wil weten: 'Waar is mijn geld?!'

Ondertussen melden zich steeds meer mensen die zich gedupeerd voelen door de reisagent. De politie heeft aangiftes ontvangen en bij verschillende media komen verhalen binnen.

Ping-bericht
Van het reisbureau zelf heeft Melissa niets meer vernomen. Het enige wat ze nog ontving was een ping-bericht van Mohamedhoesein, waarin ze meldde: 'Beste mensen, na 5 jaren hard werken ben ik op een hele nare manier aan het eind gekomen van mijn carrière als reisconsulente. Ik doe al het mogelijke om de schade te beperken.'

Geen stijl, vindt Melissa het, om je klanten met een berichtje af te serveren. Alle pogingen die ze daarna zelf nog ondernam om contact op te nemen blijken tot nu toe vruchteloos. Mails, telefoontjes en berichtjes worden niet beantwoord en inmiddels is ook de website uit de lucht.

'Maar ik laat het er niet bij zitten. Ik ga er hoe dan ook werk van maken. Dit gebeurt gewoon te vaak met Surinaamse reisbureaus.'

Dit artikel verscheen eerder op Parool.nl