Cultuur

Anne Frank Stichting raakt merknaam 'Anne Frank' kwijt

24 december 2018, 08.48 uur · Aangepast 24 december 2018, 10.57 uur

redactie
redactie

De Anne Frank Stichting is de merknaam 'Anne Frank' na negentien jaar kwijtgeraakt. Dat heeft het Europees merkenbureau Euipo eerder deze maand bepaald.

Dat meldt de Volkskrant. De stichting heeft zich in 1999 laten registreren om commercieel of politiek misbruik van de naam 'Anne Frank' aan te kunnen pakken. Maar het Anne Frank Fonds, dat gevestigd zit in Bazel, probeerde hier een einde aan te maken. Zij wilde namelijk zelf de officiële merknaam gebruiken.

Lees ook: Amsterdammers mogen gratis Anne Frank Huis bezoeken

Nadat het Zwitserse fonds een aanvraag had ingediend voor de merknaamregistratie heeft Euipo niet gekeken welke van de twee stichtingen de beste argumenten had om de naam te kunnen gebruiken. Het merkbureau constateerde wel dat de Anne Frank Stichting de afgelopen vijf jaar wel gebruik heeft gemaakt van de naam als verwijzing naar de persoon Anne Frank of als onderdeel van haar eigen naam of het museum, maar niet als zelfstandige merknaam. En volgens de regelgeving vervalt je merknaam in zo'n geval.

'Opgelucht'
Ronald Leopold, directeur van de Anne Frank Stichting, kan zich vinden in de uitspraak van het merkenbureau en zal dan ook geen bezwaar maken tegen de beslissing. 'Ik begrijp wat destijds de overwegingen waren om de persoonsnaam als merknaam te laten registreren, maar ik heb er tezelfdertijd het gevoel bij gehad dat dit niet klopte. Het merkenbureau heeft dus terecht vastgesteld dat we terughoudend zijn geweest met het gebruik van Anne Frank als merknaam. Ik zekere zin ben ik opgelucht over de uitspraak', zegt hij tegen de krant. 

Lees ook: Bakkerij Anne & Frank wijzigt naam na ophef

Volgens de stichting heeft het verlies geen gevolgen voor de strijd tegen van misbruik van de naam. 'Daar hebben we de merknaam niet voor nodig.'