Start van hoofdcontent

Stad

nl

Phishingmail PostNL: 'Koerier had pakket niet leveren'

13 oktober 2014, 22.42 uur · Aangepast 14 oktober 2014, 16.20 uur

PostNL is het slachtoffer geworden van phishing, een vorm van internetfraude. In een mail worden klanten van het bedrijf opgeroepen om een pakketje op te komen halen bij een postkantoor.

Om dat te kunnen doen, dient er eerst op een link in het mailbericht geklikt te worden. PostNL waarschuwt dat vooral niet te doen. Wie op de link klikt of bijlages bij de mail opent, loopt het gevaar om slachtoffer te worden van internetfraude. Zo kunnen bijvoorbeeld inloggegevens in handen van criminelen terecht komen.

Het bericht dat namens PostNL wordt rondgestuurd, is niet lastig als zodanig te herkennen. Het is nogal slecht geschreven: 'Een koerier had het pakket niet leveren aan uw adres 9 oktober 2014, omdat niemand thuis was', en: 'Als het pakket niet binnen 30 dagen is ontvangen dan PostNL heeft het recht om schadeloosstelling vorderen'.

Pas op! Er worden mails verzonden die afkomstig lijken te zijn van PostNL. Open geen links of bijlagen. Neem bij twijfel contact met ons op.

— PostNL (@PostNL) October 13, 2014