Pijp-bewoners bezorgd om herinrichting Marie Heinekenplein: 'Verkapte reclamecampagne'

In de Pijp heerst bezorgdheid om de nieuwe inrichting van het Marie Heinekenplein. 'Met deze plannen wordt het straks een tweede Leidseplein', laat het platform Bewoners van de Pijp weten in een open brief. Doorn in het oog is een groen uitgelichte, stervormige fontein: 'Een verkapte reclamecampagne van sponsor Heineken'.

Dat zegt Marieke Bekirov, bewoonster van de Pijp, tegen stadsblad De Echo. Op 6 oktober werd een voorlopig ontwerp voor het plein gepresenteerd, dat deels gesponsord zal worden door het biermerk. Volgens Bekirov werden de plannen gepresenteerd als onderhoudsplan, terwijl het volgens haar gaat om een herinrichting. Behalve de fontein, die volgens de bewoonster meer bezoekers naar het plein zal trekken, zijn er ook zorgen om de terrassen.

Bekirov vreest dat de cafés op het plein grotere terrassen zullen krijgen, waardoor het nog drukker wordt op het plein. Het schrappen van een ondergrondse parkeergarage voor fietsen, die bij de Noord/Zuidlijn zou komen, zal de problemen verder vergroten. 'Het hele plein zal vol komen te staan met fietsen'. Met gevisualiseerde ontwerpen probeert Bekirov haar buurtgenoten te overtuigen in actie te komen tegen de plannen.

Volgens een woordvoerder van stadsdeel Zuid is er voldoende ruimte geweest voor de bewoners om in te spreken en bezwaren kenbaar te maken. 'Deze zijn besproken en weerlegd in de commissievergadering van 6 oktober', stelt hij. De fontein zou niet zozeer een reclamecampagne zijn, maar een verwijzing naar de geschiedenis van het gebied. Ook mogen cafés hun terrassen niet in omvang doen toenemen.

Zuid verwacht dat eind dit jaar een definitief ontwerp zal worden vastgesteld, in juni 2016 moet het vernieuwde plein opgeleverd worden. 

Initialiseren Google Maps
  • Kaart
  • Street view
  • Als er geen beeld verschijnt, is de locatie te ver weg van een street view locatie