Waar komt Heineken spatie Brouwerij eigenlijk vandaan?

Ooit wel eens stilgestaan bij het iets te grote gat tussen de woorden Heineken en Brouwerij op de Stadhouderskade? Of waarom de belettering op bruggen in de stad zo 'Amsterdams' aandoet? Waarschijnlijk niet. Typograaf Bas Jacobs deed dat wel. Zijn ontdekkingen bundelde hij in een speciale toeristengids.

Ook op de Dam is er iets bijzonders te zien, al valt het totaal niet op. Er is namelijk iets opvallends aan het Monument op de Dam. En als je het eenmaal weet, vergeet je het nooit meer, meent Jacobs. Het moest een van de belangrijkste werken worden van typograaf Jan van Krimpen. Maar door verwarring over het al dan niet meerekenen van spaties, was het aangeleverde gedicht ineens tekort.

'Mooiste witregel van Amsterdam'
'Waardoor heel ontwerp in het water viel', zegt de typograaf over de tekst op het Monument. 'De muur bestaat uit twee delen. De bovenste helft en de onderste helft zouden vijf tekstregels bevatten oorspronkelijk. Uiteindelijk zie je boven vijf regels staan en onder helaas maar vier. En dan eindigen we hieronder met de mooiste witregel van Amsterdam', zegt Jacobs.

Spatie
En Jacobs ontdekte meer. Bijvoorbeeld over het grote gat bij de Heineken Brouwerij. Het resultaat van Freddy Heinekens reis naar Amerika in de jaren '50. Hij raakte daar geïnspireerd door grote merken. Het moest helder zijn. Eenmaal terug voerde hij er zes jaar strijd over met het personeel. Maar met resultaat: de 'apostrof s' werd eraf gesloopt. En daarom dus die onbedoelde spatie.

Iamsterdam
Jacobs heeft ook een mening over de bekende rood/witte Iamsterdam-letters. Hij vindt de letters zielloos en vindt dat de gemeente de Amsterdammer bij een nieuw ontwerp moet betrekken.

Op de bruggen over de grachten vind je, volgens hem, de meest Amsterdamse belettering. 'De Amsterdamse School is denk ik het meest kenmerkend voor Amsterdam in de openbare ruimte.'