Dertienjarige jongen overleden na inname aanstekergas

Een 13-jarige jongen is dit weekend overleden na het innemen van aanstekergas. Op het Montessori Lyceum heerst grote verslagenheid, het gaat om een jongen uit de eerste klas van de mavo.

De jongen was in een bovenwoning in de Haarlemmerstraat aan het spelen met vriendjes. 'Hij heeft aanstekergas geïnhaleerd of gesnoven en kreeg daarna een hartstilstand', vertelt politiewoordvoerder Rob van der Veen. 'We kregen kort na 16.00 uur de melding, hij is nog gereanimeerd maar hebben het leven van deze jongen niet meer kunnen redden.'

Lees ook: Politie: 'Inhaleren van aanstekergas komt vaker voor'

Wrister Grommers, de rector van het Montessori Lyceum, reageert verslagen. 'Het nieuws is ingeslagen als een bom, de school is geraakt door dit verlies. We hebben vandaag een ruimte ingericht voor leerlingen en docenten om bij elkaar te komen.' 

Op de school werd vanochtend al meteen veel gespeculeerd over het gebruik van lachgas of aanstekergas.  'Dat hebben wij natuurlijk ook gehoord', zegt Van der Veen. 'We wilden eerst het onderzoek afronden om dat vastgesteld te hebben. Nu is gebleken dat dat zo is.'