Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Schiphol aansprakelijk gesteld voor vertragingen'

12 mei 2017, 10.15 uur

Luchthaven Schiphol en verschillende luchtvaartmaatschappijen worden volgende week formeel aansprakelijk gesteld voor de vertragingen die reizigers in de meivakantie opliepen. Door enorme wachtrijen misten sommige passagiers zelfs hun vliegtuig.

Volgens De Telegraaf stappen de organisaties Claimingo en ReisRecht volgende week naar de rechter. Honderden gedupeerden zouden zich bij de organisaties gemeld hebben. 'Wij gaan voor dubbele aansprakelijkheid', zegt jurist Alexander Colenbrander tegen de krant.

Lees ook: Uren wachten op Schiphol: 'Meer mensen in deze rij dan er in ons dorp wonen'

Zowel luchthaven als luchtvaartmaatschappij aansprakelijk
'Wachttijd komt grotendeels voor rekening van securitychecks van de luchthaven. Maar de luchtvaartmaatschappij, waar je moet inchecken of je koffer afgeven, en de staat, die over de paspoortcontrole gaat, kunnen mede schuld hebben aan de onredelijke vertraging, omdat bijvoorbeeld in pieken te weinig balies en hokjes open zijn.' De opgelopen schade wordt volgens Colenbrander verhaald op zowel Schiphol als de betrokken luchtvaartmaatschappij.

Na een overleg met staatsecretaris Sharon Dijksma kondigde Schiphol al extra maatregelen aan voor de zomer. Zo wordt er meer veiligheidspersoneel ingezet om taferelen, zoals tijdens de meivakantie te voorkomen.