Stadsbestuur waarschuwt Booking.com na 'onwenselijke reclamehoesjes'

De fietshoesjes waarmee Booking.com deze zomer studenten opriep om hun woning of kamer te verhuren, hadden wat het college betreft beboet moeten worden. 'Deze manier van reclame maken voor toeristische verhuur is onwenselijk.'

De actie met de hoesjes leidde tot veel irritatie en verontwaardiging in de gemeenteraad. De meeste studentenwoningen zijn in handen van corporaties, die niet bestemd zijn voor vakantieverhuur.

Lees ook: Studenten voeren actie voor hoofdkantoor Booking.com

Booking.com is al aangesproken op de ongewenste reclame, schrijft het college. Die had niet zonder toestemming gemaakt mogen worden. 'Zowel de verspreider als degene die de opdracht heeft gegeven, kan een bestuurlijke boete worden opgelegd.' 

Omdat de fietshoesjes niet zijn gezien door bijvoorbeeld een handhaver is er geen rapport van gemaakt. Daardoor ontsnapt Booking.com (2 miljard winst in 2015) voor nu aan de boete. 

'Misverstand'
Een woordvoerder van Booking.com zegt tegen AT5 dat de actie niet bedoeld was voor studenten of studentenwoningen. 'De promotie was gericht op grotere metro- en busstations buiten het centrum, niet op universiteiten of studentengebouwen. Als er studenten bereikt zijn met de actie berust dit op een misverstand.'

Het bedrijf benadrukt dat iedereen die zich bij de site aanmeldt zich moet houden aan lokale wet- en regelgeving.