Start van hoofdcontent

Cultuur

nl

Twee op de drie tijdschriften bij Sanoma moet weg

31 oktober 2013, 08.52 uur · Aangepast 31 oktober 2013, 21.01 uur

Sanoma Media Nederland (SMN) gaat grondig reorganiseren. Het bedrijf schrapt ongeveer 500 banen bij zijn tijdschriftentak. Dat werd donderdag bekendgemaakt.

Sanoma gaat zich binnen zijn Nederlandse bladendivisie richten op zeventien zogenoemde focusmerken, zoals Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck. De merken zijn onderdeel van vijf takken: Vrouwen, Parenting, Kids & Teens, Home Deco en Automotive.

Bekende mannenbladen zoals Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken in het overzicht van titels die blijven. Het mediaconcern begint met een onderzoek of in totaal 32 tijdschriften kunnen worden verkocht of met een andere titel kunnen worden samengevoegd.

Sanoma verwacht dat onderzoek binnen zes tot twaalf maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

Volgens journalistenvakbond NVJ zijn ook 2.000 freelancers hun werk kwijt.