Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Weer een dure 'menselijke fout' bij gemeente

7 februari 2014, 18.35 uur · Aangepast 9 februari 2014, 18.42 uur

Er is weer een dure 'menselijke fout' gemaakt bij de gemeente. Nu kan de schade oplopen tot 100.000 euro.

Er zijn duizenden stadspassen, die kortingen geven op allerlei voorzieningen, bij de verkeerde mensen terechtgekomen. De pas of de bijbehorende bonnenboekjes kwamen terecht bij 11.155 mensen die daar gezien hun inkomen helemaal geen recht op hebben.

Dat blijkt uit een brief die het stadsbestuur vrijdag naar de gemeenteraad stuurde. De stadspas is bedoeld voor minima en voor Amsterdammers van 65 jaar of ouder. Bijna 200.000 inwoners ontvingen dit jaar een stadspas.

Menselijke fout
De fout ligt bij Capgemini. Het automatiseringsbedrijf erkent in een verklaring dat door 'een menselijke fout' een deel van de stadspassen verkeerd is bezorgd. Capgemini neemt de volle verantwoordelijkheid voor de gemaakte fout en zal de gemeente compenseren voor de extra kosten.

De Amsterdammers die ten onrechte een stadspas hebben ontvangen, krijgen binnenkort een brief met het verzoek de pas en eventuele bijbehorende bonnen terug te sturen. De gemeente verwacht dat aanbieders van stadspasactiviteiten en -producten meer bezoekers en bonnen zullen krijgen.

Alle bonnen kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente, die verwacht dat dit kan leiden tot een mogelijke extra besteding van ongeveer 100.000 euro.

Eind vorig jaar maakte de Amsterdamse belastingdienst per abuis 188 miljoen euro over naar minima.