Tieners beginnen blad voor Amsterdamse scholieren

Al jaren verliezen kranten tijdschriften aan populariteit en zeker jongeren consumeren nieuws vooral online. Toch durven twee scholieren het aan om een nieuw papieren tijdschrift te lanceren dat is gericht op middelbare scholieren. Morgen lanceren zij de eerste editie van hun blad INKIJK met een oplage van 12.000 stuks.

In 2015 een papieren magazine lanceren voor een doelgroep die leeft op het internet, een gewaagde stap. Maar de piepjonge hoofdredacteuren van INKIJK maken zich daar geen zorgen over. 'De meeste jongeren lezen wel het nieuws en kranten, maar dat doen ze online. Dat wil je snel. Maar voor achtergrondverhalen, artikelen, columns, die je voor je plezier leest, daar willen jongeren zeker wel voor gaan zitten', aldus de 16-jarige Anouk Gielen.

Tahrim Ramdjan: 'Je hebt wel een aantal jongerenbladen, maar die zijn vaak wel door volwassenen gedreven of gemaakt. Er is niets dat compleet door jongeren wordt gemaakt en speciaal ook op de stad is gericht. Wij vonden dat zo'n mooie combinatie, omdat we ook houden van de stad.'

Het blad wordt gefinancierd door middel van crowdfunding. Volgens de hoofdredactie hebben veel mensen geld gedoneerd, omdat volgens hen de tijd rijp is voor een Amsterdams jongerenblad. In de eerste editie schrijven de twintig jonge redacteuren over studiekeuzedilemma's. Het blad is vanaf woensdag te vinden op 22 scholen, in de Coffee Company, op stations en bij boekhandel Scheltema.