Start van hoofdcontent

Cultuur

nl

Uitmarkt richt zich, opnieuw, op jong publiek

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 17 augustus 2015, 19.48 uur · Foto: Bart Barnas

De 38e editie van de Uitmarkt in zet dit jaar opnieuw in op een jong publiek en op nieuw talent.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar is het thema Talent Groeit en dat is volgens Frans de Vries, producent van het evenement, niet uit gemakzucht maar omdat 'nieuw talent altijd een thema moet zijn van de Uitmarkt'.

'Nieuw talent is juist belangrijk om mensen te verrassen', zei De Vries maandag bij de presentatie van het programma. Volgens hem weten veel cultuurliefhebbers via internet hun bekende theaters wel te vinden, maar moet de Uitmarkt ook een plek zijn waar ze nieuwe ontdekkingen doen. En voor aanstormend talent is het evenement nog altijd een springplank voor hun carrière, vulde Frans van der Avert, directeur van Amsterdam Marketing aan.

Via een speciale route, de Yellow Brick Road uit het verhaal over The Wizard of Oz, presenteren jonge makers zich aan het publiek. Het programma leidt dwars door podia, langs theatertentjes, dansvloeren en andere objecten.

Nachtprogramma
Voor de jonge bezoekers is er naast het concert van Kenny B tijdens de openingsavond een speciaal nachtprogramma in tien Amsterdamse clubs. Ook krijgt het skateprogramma dat vorig jaar zijn eerste succesvolle editie beleefde, een vervolg. Dit keer met een uitgebreidere programmering eromheen.

De Uitmarkt, de officiële aftrap van het culturele seizoen, is op vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 augustus. Op zo'n dertig podia vertonen ongeveer 2000 artiesten belangeloos hun kunsten.