Start van hoofdcontent

Stad

nl

Al 30 aanrijdingen slagboom: 'Flauw om 'domme' automobilist de schuld te geven'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 17 augustus 2015, 20.15 uur

Waarschuwingsborden, rode kruizen en pionnen. Alles wordt ingezet om automobilisten te waarschuwen voor de slagboom bij de Coentunnel. Toch knallen bijna wekelijks weggebruikers op volle snelheid tegen het gevaarte. Gister was het de beurt aan auto nummer 30.

Ligt het allemaal aan de automobilist of zijn er toch ook andere dingen aan de hand met de verkeerssituatie rond de slagboom?  AT5 ging vandaag op pad met een expert van de Verkeersinformatiedienst (VID) 'Hier zie je een bord wisselbaan gesloten. In de verte zie je één rood kruis en hier twee rode kruizen, die mis je dan allemaal, voordat je tegen deze felverlichte slagboom aan rijd', vertelt Frank Boer van de VID vanachter het stuur van zijn auto.

Op de weg staan dus een heleboel waarschuwingen voordat verkeersdeelnemers de slagboom tegenkomen. Toch is het het heel vaak raak, zo vaak dat er volgens Boer inmiddels een reserveslagboom in de berm ligt voor het geval er weer eentje sneuvelt. 'Er is zelfs een periode geweest dat de leverancier van de slagbomen de vraag niet meer aankon. Zo vaak werd hij eruit gereden.'

Lees ook: Auto ramt op volle snelheid slagboom Coentunnel

De vraag blijft: is de automobilist nou zo dom of is er meer aan de hand? Volgens Boer ligt een deel van het probleem bij de verwarrende bewegwijzering. Zo geven elektronische pijlen eerst aan dat weggebruikers naar rechts moeten opschuiven. Maar wijzen de vaste pijlen boven de wisselbanen vervolgens naar links en dat allemaal terwijl de rijbaan zelf naar rechts afbuigt. Boer denkt dat automobilisten door de vele wisselende verkeerstekens in de war raken en de slagboom zelf vervolgens niet meer zien. 'Het gebeurt zo vaak dat ik denk dat het wel flauw is om het de 'domme' automobilist allemaal in de schoenen te schuiven. (...) Feit is dat je de slagboom over het hoofd ziet en dat levert een hoop schade op', vertelt Boer.

Na de zoveelste aanrijding heeft Rijkswaterstaat de slagboom nog groter gemaakt, zodat hij meer opvalt en er is ook ledverlichting geplaatst. Maar ze gaan nu verder kijken of er nog meer aanpassingen moeten komen om duidelijker te waarschuwen voor de slagboom.