Stad

Na vijf jaar gesteggel eindelijk definitief ontwerp voor Eilandenboulevard

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 14 december 2015, 18.02 uur

Amsterdam.nl
Amsterdam.nl

Na vijf jaar gesteggel tussen stadsdeel, omwonenden en ondernemers in het gebied, is het definitieve ontwerp gepresenteerd voor de Eilandenboulevard, de 800 meter lange straat die loopt van het Kattenburgerplein tot aan de Czaar Peterstraat.

Er is in overleg met de betrokken partijen gekozen voor een dubbele rijbaan, waarbij de rijrichtingen van elkaar gescheiden worden door een strook stenen. Aan de kant van de huizen komt een fietspad waarop in beide richtingen gefietst mag worden en aan de kant van het water een breed voetpad, waarop fietsers gedoogd worden. Ook zullen de verkeerslichten ter hoogte van de Grote Wittenburgerstraat en Kleine Wittenburgerstraat, verwijderd worden. Het weghalen van die lichten zal na een half jaar geëvalueerd worden. 

Al vijf jaar wordt er gesproken over het vernieuwen van de Eilandenboulevard. Bedoeling is dat de straat daarmee aantrekkelijker wordt en het water beter zichtbaar vanaf de straat. In 2010 verschenen de eerste plannen voor het gebied en oorspronkelijk was het idee dat er in 2012 begonnen zou worden aan de werkzaamheden. In juli 2015 liet stadsdeelbestuurder Janine van Pinxteren (GroenLinks, Centrum) weten de vertraging niet geheel aan het bestuur ligt. 'Dat ligt er ook wel aan dat de bewoners verschillende dingen wilden en met name ook de woontbootbewoners', zei ze toen tegen AT5.

Lees ook: Enquête moet einde maken aan gesteggel over Eilandenboulevard

Die laatste groep kwam namelijk in actie nadat duidelijk werd dat hun boten een kwartslag moesten draaien en dus alleen met de kopse kant tegen de kade zouden komen te liggen, in plaats van over de gehele lengte. Die zogenoemde 'pianoligging' werd na het protest geschrapt, waarmee de verhouding tussen bewoners en stadsdeel verbeterd werd en er opnieuw over mogelijke varianten gesproken kon worden. In de zomer van 2015 volgde een digitale enquête, waarmee in totaal 9.000 mensen uit de buurt hun voorkeursvariant konden kiezen.

Opvallend genoeg is niet gekozen voor de variant waar de buurt in juli, bij monde van woonbootbewoner Kees Reurekas, warm voor liep. In het ontwerp dat de voorkeur van Reurekas kon wegdragen, was sprake van een fietspad aan de kant van het water. Volgens hem zou de Eilandenboulevard daarmee verkeersluw worden en bovendien de meeste parkeerplekken voor de auto's van omwonenden behouden blijven. Dat fietspad komt er dus niet. Wanneer met de werkzaamheden begonnen zal worden, is nog niet bekend. Het zal in elk geval 2018 zijn voor de boulevard opgeleverd zal worden, zo liet Van Pinxteren eerder weten.