Start van hoofdcontent

Stad

nl

Leidsebrug op de schop: twee jaar dicht

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 4 februari 2016, 19.53 uur

Na jaren van plannenmakerij is het eindelijk zover: Operatie Leidseplein gaat van start. Het hele plein gaat op de schop, te beginnen met de vervanging van de Leidsebrug.

En dat gaat Amsterdam merken. Vanaf 4 april is de brug twee jaar lang afgesloten. De gele bordjes doemen al overal op rondom de brug. En dit is nog maar het begin. Vanaf 4 april is de brug twee jaar lang compleet afgesloten. 

Twee jaar afgesloten
Twee jaar is wel erg lang, vindt ook projectdirecteur Gijs Mol: 'Maar de brug is bijna 100 jaar oud. De fundering van de brug is echt aan z'n eind en als een brug 90 jaar oud is en hij is niet meer stevig genoeg, dan is het belangrijk om te zorgen dat hij wel veilig blijft.'

Omleidingen
Een complete vernieuwing van de brug, waarbij de karakteristieke beelden na de restauratie weer terugkeren. Maar in de tussentijd zijn er dus wat omleidingen. Voetgangers en fietsers kunnen over een tijdelijke brug. Auto's, bussen en taxi's moeten omrijden. Jeanine van Pinxteren van stadsdeel Centrum: 'Dat is een enorme toestand. Tegelijkertijd is een periode van twee jaar ook iets van, dan weet je het als Amsterdammer wel. En dan heb je wel door dat er iets aan de hand is. Dus dan treedt er wel weer gewenning op.'

Trams rijden door
Kleine troost: de tram rijdt bijna de hele periode wel door, dankzij een technisch hoogstandje waarbij de brug in drie delen wordt gesloopt, als laatste het deel waarop de tram rijdt. 'Vervolgens maken we dan aan één kant een nieuw brugdeel mét traimrails. En als dat nieuwe brugdeel klaar is, halen we in één week het huidige tramgedeelte weg. Zo kunnen na die week de trams weer doorrijden over het nieuwe brugdeel', legt Gijs Mol uit.

In 2018 moet de nieuwe Leidsebrug klaar zijn. Maar dan staat de volgende fase van project Leidseplein alweer op stapel, de ondergrondse fietsenstalling bij het Gartmanplantoen. Over vijf jaar is de hele herinrichting klaar. De overlast die hiermee gepaard gaat, is niet te vermijden, meent Van Pinxteren. 'Uiteindelijk wordt het een beeldschoon plein', belooft ze.