Start van hoofdcontent

Stad

nl

Tweetakt scooters vanaf 2018 verbannen uit de stad

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 9 mei 2016, 18.46 uur

De veelbesproken milieuzone voor scooters lijkt er nu toch echt te komen. Vanaf 2018 mogen tweetakt scooters van vóór 2011 niet meer rijden in de stad. Het nieuwe akkoord over de zone komt scooterrijders met een viertakt motor wel tegemoet.

Lees meer: Wethouder Choho haalt uit naar scooterbranche: 'Niets gedaan om scooters schoner te krijgen'

Ondanks eerdere bezwaren van de Bovag en de scootersector, denken ook zij nu dat de milieuzone voor scooters een goed idee is. Wethouder Abdeluheb Choho liet eerder al in het AT5-programma Park Politiek weten dat een tweetakt scooter 1000 keer kankerverwekkender is. 

Ontheffingen
Omdat er voor bestelbusjes ook strengere regels gelden, is bijna iedereen het erover eens, dat het ook voor scooters tijd wordt om de uitstoot te verminderen. Tweetakt scooters van vóór 2011, zijn vanaf 2018 niet meer welkom in de stad. 'Daar staat tegenover dat we ook ontheffingen gaan verlenen voor viertakt scooters, die maximaal 10 jaar ouder zijn. En dat de Bovag en de scootersector stopt met het leveren en verkopen van die hele vervuilende tweetakt scooters aan Amsterdam', zegt Choho. Relatief minder vervuilende nieuwe viertakt scooters mogen dus in Amsterdam blijven rijden. 

Lees meer: Scooterrijders in verzet tegen milieuzone

Lange tijd was er ook heel wat te doen over hoe dit gecontroleerd kan worden. Choho heeft de oplossing, een ontheffing: 'Dat betekent dat je dan met je scooter naar een dealer moet, daar vindt inspectie plaats of het een twee of viertakt is, en hoe oud die scooter is. Vervolgens krijg je op die plek een ontheffing.'

Met scanauto's wordt gecontroleerd. Scooterbelang, die tegen de eerder geformuleerde milieuzone was, concludeert dat hun actie effect heeft gehad. Ze zijn vooral blij met het onderscheid dat nu wordt gemaakt in tweetakt en viertakt scooters, waardoor er toch iets meer scooters mogen blijven rijden.